Liczby dodatnie \(\displaystyle{ a,b}\) spełniają równość \(\displaystyle{ a^2 + 2a = 4b^2+4b.}\) Wykaż, że \(\displaystyle{ a = 2b.}\)
Wiem w jaki sposób można to rozwiązać, gdy się jest na maturze, jednak zastanawiam się nad innym podejściem. Przeprowadziłem pewne rozumowanie jednak nie jestem co do niego pewny... Czy może mi ktoś potwierdzić, że jest OK lub pokazać gdzie zrobiłem błąd?
Dowód:
Załóżmy nie wprost, że jeśli liczby dodatnie \(\displaystyle{ a,b}\) spełniają równość \(\displaystyle{ a^2 + 2a = 4b^2+4b,}\) to \(\displaystyle{ a \neq 2b.}\)
Z prawa kontrapozycji mam, że dla dodatnich \(\displaystyle{ a,b}\) jeżeli \(\displaystyle{ a = 2b}\), to \(\displaystyle{ a^2 + 2a \neq 4b^2+4b.}\)
Po prostych przekształceniach:
\(\displaystyle{ a = 2b \Rightarrow a^2 = 4b^2 \Rightarrow a^2 + 2a = 4b^2 + 4b,}\) otrzymujemy sprzeczność.
Znając życie gdzieś zrobiłem coś nielogicznego, więc proszę o analizę.
Dowód równości
- Dasio11
- Moderator
- Posty: 10227
- Rejestracja: 21 kwie 2009, o 19:04
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Wrocław
- Podziękował: 40 razy
- Pomógł: 2362 razy
Re: Dowód równości
W pierwszym zdaniu:
Dowód nie wprost zaczyna się od zanegowania tezy, która w tym zadaniu ma postać implikacji "jeśli \(\displaystyle{ p}\), to \(\displaystyle{ q}\)". Negacją tej tezy nie jest "jeśli \(\displaystyle{ p}\), to nie \(\displaystyle{ q}\)", tylko "\(\displaystyle{ p}\) i nieprawda, że \(\displaystyle{ q}\)".
-
- Użytkownik
- Posty: 421
- Rejestracja: 19 lut 2019, o 19:30
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Polska
- Podziękował: 163 razy
- Pomógł: 16 razy
Re: Dowód równości
Czyli powinienem założyć nie wprost, że liczby dodatnie \(\displaystyle{ a,b}\) spełniają równość \(\displaystyle{ a^2+2a = 4b^2+4b}\) i \(\displaystyle{ a \neq 2b}\)?
A potem korzystając z tego, że \(\displaystyle{ a \neq 2b}\) wynika, że \(\displaystyle{ a^2+2a \neq 4b^2+4b}\) doszedłem do sprzeczności z \(\displaystyle{ a^2+2a = 4b^2+4b}\)
A potem korzystając z tego, że \(\displaystyle{ a \neq 2b}\) wynika, że \(\displaystyle{ a^2+2a \neq 4b^2+4b}\) doszedłem do sprzeczności z \(\displaystyle{ a^2+2a = 4b^2+4b}\)
-
- Użytkownik
- Posty: 22211
- Rejestracja: 15 maja 2011, o 20:55
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Bydgoszcz
- Podziękował: 38 razy
- Pomógł: 3755 razy
Re: Dowód równości
Pytanie jak pokazujesz, że z `a\ne 2b` wynika `a^2+2a\ne 4b^2+4b` (bo to wcale nie jest oczywiste) (np `-2=a\ne 0=b`, a w drugim wyrażeniu jest równość )
-
- Użytkownik
- Posty: 421
- Rejestracja: 19 lut 2019, o 19:30
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Polska
- Podziękował: 163 razy
- Pomógł: 16 razy
Re: Dowód równości
Mamy założenie o dodatniości, a jeżeli liczby \(\displaystyle{ a,b}\) są dodatni i \(\displaystyle{ a \neq 2b}\), to wówczas to są nierówności równoważne. Choć przyznam się, że faktycznie mam problem z wyłożeniem tego od podstaw. Mógłbym prosić o wyjaśnienie, jak to zrobić?
- Premislav
- Użytkownik
- Posty: 15687
- Rejestracja: 17 sie 2012, o 13:12
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Warszawa
- Podziękował: 196 razy
- Pomógł: 5221 razy
Re: Dowód równości
Niech \(\displaystyle{ f:\RR^{+}\rightarrow \RR, \ f(a)=a^{2}+2a}\). Łatwo widać, że \(\displaystyle{ f}\) jest funkcją rosnącą jako suma funkcji rosnących w \(\displaystyle{ \RR^{+}: \ f_{1}(a)=a^{2}, \ f_{2}(a)=2a}\). Zatem \(\displaystyle{ f}\) jest różnowartościowa w \(\displaystyle{ \RR^{+}}\), więc dla argumentów dodatnich każdą wartość przyjmuje najwyżej raz. No a dla \(\displaystyle{ a=2b}\) przyjmuje wartość \(\displaystyle{ 4b^{2}+4b}\).
-
- Użytkownik
- Posty: 22211
- Rejestracja: 15 maja 2011, o 20:55
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Bydgoszcz
- Podziękował: 38 razy
- Pomógł: 3755 razy
Re: Dowód równości
Albo inaczej: dodaj do obu stron jedynkę, zwiń obie strony do kwadratów, a potem uzasadnij, że te kwadraty możesz pominąćBran pisze: ↑9 lip 2020, o 18:46 Mamy założenie o dodatniości, a jeżeli liczby \(\displaystyle{ a,b}\) są dodatni i \(\displaystyle{ a \neq 2b}\), to wówczas to są nierówności równoważne. Choć przyznam się, że faktycznie mam problem z wyłożeniem tego od podstaw. Mógłbym prosić o wyjaśnienie, jak to zrobić?