Jak to rozwiązać?

Proste problemy dotyczące wzorów skróconego mnożenia, ułamków, proporcji oraz innych przekształceń.
papcio5000
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 6
Rejestracja: 11 cze 2019, o 11:03
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Kraków
Podziękował: 3 razy

Jak to rozwiązać?

Post autor: papcio5000 »

Potrzebuję rozwiązać te działania:
\(\displaystyle{ \frac{2x+1}{4} - x \ge \frac{1-x}{2}}\)

A to drugie działanie:
\(\displaystyle{ 5(x-3y)=7(3y-x)\\
-3(+4)+9y=0}\)


Z góry bardzo dziękuję, jak tego nie rozwiąże to nie zdam a z matematyki jestem słaby a nauczyciele nie chcą mi pomóc
Ostatnio zmieniony 11 cze 2019, o 12:23 przez Jan Kraszewski, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód: Niepoprawnie napisany kod LaTeX-a. Proszę zapoznaj się z http://matematyka.pl/178502.htm .
Bran
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 421
Rejestracja: 19 lut 2019, o 19:30
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Polska
Podziękował: 163 razy
Pomógł: 16 razy

Re: Jak to rozwiązać?

Post autor: Bran »

Ile masz czasu?

Pomogę:
\(\displaystyle{ \frac{2x+1}{4} - x \ge \frac{1-x}{2}}\)

Wypadałoby te wyrażenia jakoś poredukować, jednak nie możemy tego zrobić dopóki mamy ułamki o różnych mianownikach. Są dwie opcje, albo sprowadzamy wszystko do wspólnego mianownika, albo "pozbywamy się" tych mianowników, które mamy. W tym przypadku proponuję drugie podejście.
Jak myślisz, co możemy zrobić, żeby to osiągnąć?
Dilectus
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 2662
Rejestracja: 1 gru 2012, o 00:07
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Warszawa
Pomógł: 369 razy

Re: Jak to rozwiązać?

Post autor: Dilectus »

To nie są "działania". Pierwszy przykład t6o nierówność.

\(\displaystyle{ \frac{2x+1}{4} - x \ge \frac{1-x}{2}}\)

Podam pomocną dłoń:

Pomnóż obie strony tej nierówności przez 4 (nierówności można mnożyć bezkarnie przez liczbę większą od zera. Jeśli się mnoży przez liczbę mniejszą od zera, to trzeba zmienić znak nierówności na przeciwny.).

Dostajemy nierówność:

\(\displaystyle{ 2x+1 \ge 2\cdot (1-x)}\)