Czy ten zapis jest poprawny?

Proste problemy dotyczące wzorów skróconego mnożenia, ułamków, proporcji oraz innych przekształceń.
niar
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1
Rejestracja: 27 sty 2019, o 12:33
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Czy ten zapis jest poprawny?

Post autor: niar »

1. Np. na maturze, jeśli będzie pytanie ile to \(\displaystyle{ \sqrt{-4}}\)
To czy zapis \(\displaystyle{ \sqrt{-4} \notin \mathbb{R}}\) byłby poprawny? Czy wymagane jest napisanie wtedy "sprzeczne"?

2. Jak zapisać podnoszenie obu stron do potęgi lub pierwiastkowanie obu stron? Czy wszystkie poniższe zapisy są uznawane?
Podnoszenie do potęgi:
\(\displaystyle{ \sqrt{25} = x}\) |^\(\displaystyle{ ^{2}}\)
\(\displaystyle{ \sqrt{25} = x}\) | \(\displaystyle{ ()^{2}}\)
Pierwiastkowanie:
\(\displaystyle{ 5^{2} = x^{2}}\) | \(\displaystyle{ \sqrt{}}\)
Awatar użytkownika
kmarciniak1
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 809
Rejestracja: 14 lis 2014, o 19:37
Płeć: Mężczyzna
Podziękował: 48 razy
Pomógł: 183 razy

Re: Czy ten zapis jest poprawny?

Post autor: kmarciniak1 »

Pierwsze pytanie na pewno się nie pojawi.Ale ten zapis ogólnie jest poprawny.
A w drugim to ważniejsze od konwencji zapisu jest to aby przekształcać równoważnie.
piasek101
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 23496
Rejestracja: 8 kwie 2008, o 22:04
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: piaski
Podziękował: 1 raz
Pomógł: 3264 razy

Re: Czy ten zapis jest poprawny?

Post autor: piasek101 »

2) Dodam, może to tylko nieszczęśliwie dobrany przykład (ale też dosyć często spotykany błąd), że podnoszenie tego wyrażenia do kwadratu nie jest przekształceniem równoważnym.

Co do wyniku tego pierwiastkowania też trzeba być uważnym.
a4karo
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 22210
Rejestracja: 15 maja 2011, o 20:55
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Bydgoszcz
Podziękował: 38 razy
Pomógł: 3755 razy

Re: Czy ten zapis jest poprawny?

Post autor: a4karo »

kmarciniak1 pisze:Pierwsze pytanie na pewno się nie pojawi.Ale ten zapis ogólnie jest poprawny.
A w drugim to ważniejsze od konwencji zapisu jest to aby przekształcać równoważnie.
A niby dlaczego? Czy nie mogę równania \(\displaystyle{ f(x)=g(x)}\) podnieść obustronnie do kwadratu? Mogę, ale potem muszę wyeliminować rozwiązania równania \(\displaystyle{ f(x)=-g(x)}\), które sie pojawią.
Awatar użytkownika
kmarciniak1
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 809
Rejestracja: 14 lis 2014, o 19:37
Płeć: Mężczyzna
Podziękował: 48 razy
Pomógł: 183 razy

Re: Czy ten zapis jest poprawny?

Post autor: kmarciniak1 »

a4karo pisze:
A niby dlaczego? Czy nie mogę równania \(\displaystyle{ f(x)=g(x)}\) podnieść obustronnie do kwadratu? Mogę, ale potem muszę wyeliminować rozwiązania równania \(\displaystyle{ f(x)=-g(x)}\), które sie pojawią.
Tylko, że ty o tym wiesz, a autor tematu niekoniecznie.
a4karo
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 22210
Rejestracja: 15 maja 2011, o 20:55
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Bydgoszcz
Podziękował: 38 razy
Pomógł: 3755 razy

Re: Czy ten zapis jest poprawny?

Post autor: a4karo »

Więc mnie wolno, a jemu nie? To jak ma się nauczyć tego co mi wolno?
Awatar użytkownika
kmarciniak1
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 809
Rejestracja: 14 lis 2014, o 19:37
Płeć: Mężczyzna
Podziękował: 48 razy
Pomógł: 183 razy

Re: Czy ten zapis jest poprawny?

Post autor: kmarciniak1 »

a4karo pisze:Więc mnie wolno, a jemu nie? To jak ma się nauczyć tego co mi wolno?
Tobie wolno bo znasz zasady, którymi musisz się kierować w takich przypadkach.
Autor tematu poprzez doświadczenie nabywane z czasem też je pewnie pozna. Te przykłady jednak wskazują na to, że na razie ich nie zna. Bo jeśli by wiedział co to pierwiastek arytmetyczny to po prostu napisałby \(\displaystyle{ x= \sqrt{25}=5}\) Podnoszenie tego do kwadratu, żeby później zastanowić się czy jakieś rozwiązania należy odrzucić to jednak niezbyt elegancka metoda, w dodatku podatna na błędy.
a4karo
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 22210
Rejestracja: 15 maja 2011, o 20:55
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Bydgoszcz
Podziękował: 38 razy
Pomógł: 3755 razy

Re: Czy ten zapis jest poprawny?

Post autor: a4karo »

Nie zgodzę się z Tobą. Matematyka jest demokratyczna: jeżeli mnie wolno, to innym też.

Autor posta pyta, czy dla poinformowania czytelnika jaką operacje wykonuje na równości może użyć wskazanej notacji. Nie daje to żadnych podstaw do wnioskowania czy potrafi wyciągać pierwiastek kwadratowy czy nie. Zresztą nie o to chodzi.

Ty za to napisałeś, że wykonywać można tylko operacje różnowartościowe. Nie masz racji, bo na równości wykonać można dowolną operację. Jeżeli bowiem \(\displaystyle{ x=y}\) to \(\displaystyle{ f(x)=f(y)}\) obojętnie czym to \(\displaystyle{ f}\) jest. A to, czy ma się wiadomość jakie będą konsekwencje to zupełnie osobna kwestia.
Elayne
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 926
Rejestracja: 24 paź 2011, o 01:24
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Polska
Podziękował: 75 razy
Pomógł: 274 razy

Czy ten zapis jest poprawny?

Post autor: Elayne »

To co autor wątku zapisał jest poprawne, czytelne. Można też użyć symboli \(\displaystyle{ \because}\) - ponieważ, \(\displaystyle{ \therefore}\) - dlatego , np:
\(\displaystyle{ \because x+3=5\\
\therefore x=2}\)


\(\displaystyle{ (\sqrt{25})^2 = x^2 \ \therefore \text{podnosimy obie strony równania do kwadratu}}\)

Jeśli mamy równanie i obie strony równania traktujemy jednakowo to można zrobić prawie wszystko co tylko przyjdzie nam na myśl. W ogólności, nie można wykonać tylko dwóch operacji w postaci jawnej lub utajonej, t.j. pomnożyć lub podzielić obustronnie przez zero.
Ostatnio zmieniony 28 sty 2019, o 12:26 przez Elayne, łącznie zmieniany 4 razy.
Jan Kraszewski
Administrator
Administrator
Posty: 34281
Rejestracja: 20 mar 2006, o 21:54
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował: 3 razy
Pomógł: 5203 razy

Re: Czy ten zapis jest poprawny?

Post autor: Jan Kraszewski »

Elayne pisze:Można też użyć symboli \(\displaystyle{ \because}\) - ponieważ, \(\displaystyle{ \therefore}\) - dlatego , np:
\(\displaystyle{ \because x+3=5\\
\therefore x=2}\)
Nie radziłbym - nie sądzę, by ktokolwiek te symbole zrozumiał.

A pomnożyć obustronnie przez zero jak najbardziej można - tylko po co...

JK
ODPOWIEDZ