Wartość wyrażenia

Proste problemy dotyczące wzorów skróconego mnożenia, ułamków, proporcji oraz innych przekształceń.
swxu
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 4
Rejestracja: 8 lut 2018, o 00:35
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: DE

Wartość wyrażenia

Post autor: swxu »

Hej, mam problem z zadaniem, próbuję je robić na różne sposoby i nie mogę dojść do wyniku z odpowiedzi.

\(\displaystyle{ \sqrt{ \left( \frac{1}{4} \right) ^2 - \left( \frac{1}{5} \right) ^2 }}\)

To wszystko ma być pod jednym pierwiastkiem, ale średnio ogarniam latexa

Wychodzi mi zawsze \(\displaystyle{ \frac{1}{20}}\)

W odpowiedziach są \(\displaystyle{ \frac{3}{20}}\)
Ostatnio zmieniony 10 lut 2018, o 20:36 przez Jan Kraszewski, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód: Poprawa wiadomości.
Awatar użytkownika
Rafsaf
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 466
Rejestracja: 19 lut 2017, o 11:04
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Podkarpacie/Wrocław
Podziękował: 54 razy
Pomógł: 80 razy

Wartość wyrażenia

Post autor: Rafsaf »

\(\displaystyle{ \sqrt{ \left( \frac{1}{4} \right) ^2- \left( \frac{1}{5} \right) ^2}}\)

Pokaż jak to liczysz, możesz zrezygnować z tego pierwiastka i liczyć tylko to co "w środku" jeśli łatwiej Ci to zapisać
Ostatnio zmieniony 10 lut 2018, o 20:36 przez Jan Kraszewski, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód: Skaluj nawiasy.
swxu
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 4
Rejestracja: 8 lut 2018, o 00:35
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: DE

Re: Wartość wyrażenia

Post autor: swxu »

Liczyłem m.in. z zastosowaniem własności wartości bezwzględnej, tj.opuszczenie pierwiastka z zapisaniem "\(\displaystyle{ \frac14-\frac15}\)" z kreskami w.b. (nie przerabiałem jeszcze w.b. więc mogłem coś pomylić)

Wspólny mianownik to \(\displaystyle{ 20}\), więc wychodzi \(\displaystyle{ \frac{5}{20}-\frac{4}{20}=\frac{1}{20}}\).

Pozwoliłem sobie zapisać ułamki z ukośnikami, ponieważ podobno tak też można a to znacznie szybciej niż z lateksem, od razu więc zadam pytanie - czy rzeczywiście tak można?

Zadanie może jest proste, ale na 30 przerobionych zadań do tej pory ze zbioru Gwizdaka akurat to sprawiło mi na tyle duży problem, że zdecydowałem się napisać z prośbą o pomoc.
Ostatnio zmieniony 11 lut 2018, o 11:01 przez Jan Kraszewski, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód: Używaj LaTeXa do wszystkich wyrażeń matematycznych. To nie jest "lateks" tylko "latech".
a4karo
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 22211
Rejestracja: 15 maja 2011, o 20:55
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Bydgoszcz
Podziękował: 38 razy
Pomógł: 3755 razy

Re: Wartość wyrażenia

Post autor: a4karo »

Spróbuj do tego "wzoru"
\(\displaystyle{ \sqrt{a^2-b^2}=a-b}\)
wstawić parę konkretnych wartości. Co dostrzegasz?
kruszewski
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 6882
Rejestracja: 7 gru 2010, o 16:50
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Staszów
Podziękował: 50 razy
Pomógł: 1112 razy

Re: Wartość wyrażenia

Post autor: kruszewski »

Różnica kwadratów pod znakiem pierwiastka drugiego stopnia przypomina wzór skróconego mnożenia, a ten warto zastosować (nie wyprowadzając wyrażenia spod pierwiastka) bo nie na darmo nazywa się "skróconym".
A po jego zastosowaniu można zauważyć, że zarówno licznik jak i mianownik są kwadratami innych liczb, a to już sugeruje, podpowiada, że .....
anna_
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 16328
Rejestracja: 26 lis 2008, o 20:14
Płeć: Kobieta
Podziękował: 35 razy
Pomógł: 3248 razy

Re: Wartość wyrażenia

Post autor: anna_ »

Skąd ten wspólny mianownik?

\(\displaystyle{ \sqrt{ \frac{1}{16} - \frac{1}{25}}= \sqrt{ \frac{25}{400} - \frac{16}{400}}=...}\)
i wyjdzie jak w odpowiedziach.
kruszewski
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 6882
Rejestracja: 7 gru 2010, o 16:50
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Staszów
Podziękował: 50 razy
Pomógł: 1112 razy

Re: Wartość wyrażenia

Post autor: kruszewski »

\(\displaystyle{ \sqrt{ \left( \frac{1}{4} \right) ^2 - \left( \frac{1}{5} \right) ^2 }= \sqrt{\left( \frac{1}{4} - \frac{1}{5} \right) \cdot \left( \frac{1}{4}+ \frac{1}{5} \right) }= \sqrt{ \frac{5-4}{20} \cdot \frac{5+4}{20} }= \sqrt{ \frac{1}{2 0} \cdot \frac{9}{20} } = \sqrt{ \frac{9}{20^2} } = \frac{ \sqrt{9} }{ \sqrt{20^2} } = \frac{ 3}{ 20}}\)

Edit. Po uwadze Elayne poprawiłem usuwając wyraz ze znakiem \(\displaystyle{ \pm}\)
Ostatnio zmieniony 12 lut 2018, o 17:40 przez kruszewski, łącznie zmieniany 5 razy.
Jan Kraszewski
Administrator
Administrator
Posty: 34294
Rejestracja: 20 mar 2006, o 21:54
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował: 3 razy
Pomógł: 5203 razy

Re: Wartość wyrażenia

Post autor: Jan Kraszewski »

anna_ pisze:Skąd ten wspólny mianownik?
Z tego, że autor uważał, iż

\(\displaystyle{ \sqrt{ \left( \frac{1}{4} \right) ^2 - \left( \frac{1}{5} \right) ^2 }= \frac{1}{4} - \frac{1}{5}}\)...

Przekonanie, że wszystkie funkcje (kwadratowa, pierwiastek, sinus, logarytm itd.) są liniowe jest silnie rozpowszechnione (wystarczy pooglądać trochę prac maturalnych). Zawsze mnie zastanawiało, dlaczego tak jest...

JK
kruszewski
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 6882
Rejestracja: 7 gru 2010, o 16:50
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Staszów
Podziękował: 50 razy
Pomógł: 1112 razy

Re: Wartość wyrażenia

Post autor: kruszewski »

Ciekawi mnie jak wiele osób z pośród legitymujących i obnoszących się z "naukowym dyplomem magistra" potrafi objaśnić potrzebę, czyli powód, posiadania wspólnego mianownika dodawanych ułamków?
W.Kr.
a4karo
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 22211
Rejestracja: 15 maja 2011, o 20:55
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Bydgoszcz
Podziękował: 38 razy
Pomógł: 3755 razy

Re: Wartość wyrażenia

Post autor: a4karo »

Jan Kraszewski pisze:
anna_ pisze:Skąd ten wspólny mianownik?
Z tego, że autor uważał, iż

\(\displaystyle{ \sqrt{ \left( \frac{1}{4} \right) ^2 - \left( \frac{1}{5} \right) ^2 }= \frac{1}{4} - \frac{1}{5}}\)...

Przekonanie, że wszystkie funkcje (pierwiastek, sinus, logarytm itd.) są liniowe jest silnie rozpowszechnione (wystarczy pooglądać trochę prac maturalnych). Zawsze mnie zastanawiało, dlaczego tak jest...

JK
Dziwne, że tego nie wiesz.

To bezpośredni wniosek z twierdzenia, że przez trzy punkty przechodzi prosta (odpowiednio gruba)
Jan Kraszewski
Administrator
Administrator
Posty: 34294
Rejestracja: 20 mar 2006, o 21:54
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował: 3 razy
Pomógł: 5203 razy

Re: Wartość wyrażenia

Post autor: Jan Kraszewski »

a4karo pisze:Dziwne, że tego nie wiesz.

To bezpośredni wniosek z twierdzenia, że przez trzy punkty przechodzi prosta (odpowiednio gruba)
Dziwi mnie popularność tego zjawiska. Może ma to jakieś podłoże psychologiczne?

JK
Elayne
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 926
Rejestracja: 24 paź 2011, o 01:24
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Polska
Podziękował: 75 razy
Pomógł: 274 razy

Wartość wyrażenia

Post autor: Elayne »

Na jednej ze stron internetowych [matematycznych] jest coś takiego:
\(\displaystyle{ \sqrt{3^2 + (\sqrt{2})^2}=|3+\sqrt{2}|=3+\sqrt{2}}\)
poprawny wynik to: \(\displaystyle{ \sqrt{11}}\)

Może przyczyna po części leży w sposobie nauczania.
Ostatnio zmieniony 12 lut 2018, o 23:21 przez Elayne, łącznie zmieniany 1 raz.
a4karo
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 22211
Rejestracja: 15 maja 2011, o 20:55
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Bydgoszcz
Podziękował: 38 razy
Pomógł: 3755 razy

Re: Wartość wyrażenia

Post autor: a4karo »

Jan Kraszewski pisze: Dziwi mnie popularność tego zjawiska. Może ma to jakieś podłoże psychologiczne?

JK
Myślę, że dążenie do prostoty jest naturalne i w chwilach dużego stresu może przyćmić zdrowy rozsądek. Innym wyjaśnieniem jest pomroczność matematyczna lub działanie na zasadzie: jak nie wiem co zrobić, to zrobię coś.
kruszewski
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 6882
Rejestracja: 7 gru 2010, o 16:50
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Staszów
Podziękował: 50 razy
Pomógł: 1112 razy

Re: Wartość wyrażenia

Post autor: kruszewski »

Stąd wniosek , że pytanie o pierwiastek z wyrażenia czy liczby pod pierwiastkiem jest zawsze pytaniem o pierwiastek arytmetyczny z tego wyrażenia.
Ostatnio zmieniony 12 lut 2018, o 17:43 przez kruszewski, łącznie zmieniany 2 razy.
a4karo
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 22211
Rejestracja: 15 maja 2011, o 20:55
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Bydgoszcz
Podziękował: 38 razy
Pomógł: 3755 razy

Re: Wartość wyrażenia

Post autor: a4karo »

Symbol \(\displaystyle{ \sqrt{}}\) oznacza funkcję, która nieujemnej liczbie rzeczywistej \(\displaystyle{ x}\) przyporządkowują taką nieujemną liczbę \(\displaystyle{ y}\), że \(\displaystyle{ y^2=x}\).
ODPOWIEDZ