Wartość wyrażenia
Wartość wyrażenia
Hej, mam problem z zadaniem, próbuję je robić na różne sposoby i nie mogę dojść do wyniku z odpowiedzi.
\(\displaystyle{ \sqrt{ \left( \frac{1}{4} \right) ^2 - \left( \frac{1}{5} \right) ^2 }}\)
To wszystko ma być pod jednym pierwiastkiem, ale średnio ogarniam latexa
Wychodzi mi zawsze \(\displaystyle{ \frac{1}{20}}\)
W odpowiedziach są \(\displaystyle{ \frac{3}{20}}\)
\(\displaystyle{ \sqrt{ \left( \frac{1}{4} \right) ^2 - \left( \frac{1}{5} \right) ^2 }}\)
To wszystko ma być pod jednym pierwiastkiem, ale średnio ogarniam latexa
Wychodzi mi zawsze \(\displaystyle{ \frac{1}{20}}\)
W odpowiedziach są \(\displaystyle{ \frac{3}{20}}\)
Ostatnio zmieniony 10 lut 2018, o 20:36 przez Jan Kraszewski, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód: Poprawa wiadomości.
Powód: Poprawa wiadomości.
- Rafsaf
- Użytkownik
- Posty: 466
- Rejestracja: 19 lut 2017, o 11:04
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Podkarpacie/Wrocław
- Podziękował: 54 razy
- Pomógł: 80 razy
Wartość wyrażenia
\(\displaystyle{ \sqrt{ \left( \frac{1}{4} \right) ^2- \left( \frac{1}{5} \right) ^2}}\)
Pokaż jak to liczysz, możesz zrezygnować z tego pierwiastka i liczyć tylko to co "w środku" jeśli łatwiej Ci to zapisać
Pokaż jak to liczysz, możesz zrezygnować z tego pierwiastka i liczyć tylko to co "w środku" jeśli łatwiej Ci to zapisać
Ostatnio zmieniony 10 lut 2018, o 20:36 przez Jan Kraszewski, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód: Skaluj nawiasy.
Powód: Skaluj nawiasy.
Re: Wartość wyrażenia
Liczyłem m.in. z zastosowaniem własności wartości bezwzględnej, tj.opuszczenie pierwiastka z zapisaniem "\(\displaystyle{ \frac14-\frac15}\)" z kreskami w.b. (nie przerabiałem jeszcze w.b. więc mogłem coś pomylić)
Wspólny mianownik to \(\displaystyle{ 20}\), więc wychodzi \(\displaystyle{ \frac{5}{20}-\frac{4}{20}=\frac{1}{20}}\).
Pozwoliłem sobie zapisać ułamki z ukośnikami, ponieważ podobno tak też można a to znacznie szybciej niż z lateksem, od razu więc zadam pytanie - czy rzeczywiście tak można?
Zadanie może jest proste, ale na 30 przerobionych zadań do tej pory ze zbioru Gwizdaka akurat to sprawiło mi na tyle duży problem, że zdecydowałem się napisać z prośbą o pomoc.
Wspólny mianownik to \(\displaystyle{ 20}\), więc wychodzi \(\displaystyle{ \frac{5}{20}-\frac{4}{20}=\frac{1}{20}}\).
Pozwoliłem sobie zapisać ułamki z ukośnikami, ponieważ podobno tak też można a to znacznie szybciej niż z lateksem, od razu więc zadam pytanie - czy rzeczywiście tak można?
Zadanie może jest proste, ale na 30 przerobionych zadań do tej pory ze zbioru Gwizdaka akurat to sprawiło mi na tyle duży problem, że zdecydowałem się napisać z prośbą o pomoc.
Ostatnio zmieniony 11 lut 2018, o 11:01 przez Jan Kraszewski, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód: Używaj LaTeXa do wszystkich wyrażeń matematycznych. To nie jest "lateks" tylko "latech".
Powód: Używaj LaTeXa do wszystkich wyrażeń matematycznych. To nie jest "lateks" tylko "latech".
-
- Użytkownik
- Posty: 6882
- Rejestracja: 7 gru 2010, o 16:50
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Staszów
- Podziękował: 50 razy
- Pomógł: 1112 razy
Re: Wartość wyrażenia
Różnica kwadratów pod znakiem pierwiastka drugiego stopnia przypomina wzór skróconego mnożenia, a ten warto zastosować (nie wyprowadzając wyrażenia spod pierwiastka) bo nie na darmo nazywa się "skróconym".
A po jego zastosowaniu można zauważyć, że zarówno licznik jak i mianownik są kwadratami innych liczb, a to już sugeruje, podpowiada, że .....
A po jego zastosowaniu można zauważyć, że zarówno licznik jak i mianownik są kwadratami innych liczb, a to już sugeruje, podpowiada, że .....
-
- Użytkownik
- Posty: 16328
- Rejestracja: 26 lis 2008, o 20:14
- Płeć: Kobieta
- Podziękował: 35 razy
- Pomógł: 3248 razy
Re: Wartość wyrażenia
Skąd ten wspólny mianownik?
\(\displaystyle{ \sqrt{ \frac{1}{16} - \frac{1}{25}}= \sqrt{ \frac{25}{400} - \frac{16}{400}}=...}\)
i wyjdzie jak w odpowiedziach.
\(\displaystyle{ \sqrt{ \frac{1}{16} - \frac{1}{25}}= \sqrt{ \frac{25}{400} - \frac{16}{400}}=...}\)
i wyjdzie jak w odpowiedziach.
-
- Użytkownik
- Posty: 6882
- Rejestracja: 7 gru 2010, o 16:50
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Staszów
- Podziękował: 50 razy
- Pomógł: 1112 razy
Re: Wartość wyrażenia
\(\displaystyle{ \sqrt{ \left( \frac{1}{4} \right) ^2 - \left( \frac{1}{5} \right) ^2 }= \sqrt{\left( \frac{1}{4} - \frac{1}{5} \right) \cdot \left( \frac{1}{4}+ \frac{1}{5} \right) }= \sqrt{ \frac{5-4}{20} \cdot \frac{5+4}{20} }= \sqrt{ \frac{1}{2 0} \cdot \frac{9}{20} } = \sqrt{ \frac{9}{20^2} } = \frac{ \sqrt{9} }{ \sqrt{20^2} } = \frac{ 3}{ 20}}\)
Edit. Po uwadze Elayne poprawiłem usuwając wyraz ze znakiem \(\displaystyle{ \pm}\)
Edit. Po uwadze Elayne poprawiłem usuwając wyraz ze znakiem \(\displaystyle{ \pm}\)
Ostatnio zmieniony 12 lut 2018, o 17:40 przez kruszewski, łącznie zmieniany 5 razy.
-
- Administrator
- Posty: 34294
- Rejestracja: 20 mar 2006, o 21:54
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Wrocław
- Podziękował: 3 razy
- Pomógł: 5203 razy
Re: Wartość wyrażenia
Z tego, że autor uważał, iżanna_ pisze:Skąd ten wspólny mianownik?
\(\displaystyle{ \sqrt{ \left( \frac{1}{4} \right) ^2 - \left( \frac{1}{5} \right) ^2 }= \frac{1}{4} - \frac{1}{5}}\)...
Przekonanie, że wszystkie funkcje (kwadratowa, pierwiastek, sinus, logarytm itd.) są liniowe jest silnie rozpowszechnione (wystarczy pooglądać trochę prac maturalnych). Zawsze mnie zastanawiało, dlaczego tak jest...
JK
-
- Użytkownik
- Posty: 6882
- Rejestracja: 7 gru 2010, o 16:50
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Staszów
- Podziękował: 50 razy
- Pomógł: 1112 razy
Re: Wartość wyrażenia
Ciekawi mnie jak wiele osób z pośród legitymujących i obnoszących się z "naukowym dyplomem magistra" potrafi objaśnić potrzebę, czyli powód, posiadania wspólnego mianownika dodawanych ułamków?
W.Kr.
W.Kr.
-
- Użytkownik
- Posty: 22211
- Rejestracja: 15 maja 2011, o 20:55
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Bydgoszcz
- Podziękował: 38 razy
- Pomógł: 3755 razy
Re: Wartość wyrażenia
Dziwne, że tego nie wiesz.Jan Kraszewski pisze:Z tego, że autor uważał, iżanna_ pisze:Skąd ten wspólny mianownik?
\(\displaystyle{ \sqrt{ \left( \frac{1}{4} \right) ^2 - \left( \frac{1}{5} \right) ^2 }= \frac{1}{4} - \frac{1}{5}}\)...
Przekonanie, że wszystkie funkcje (pierwiastek, sinus, logarytm itd.) są liniowe jest silnie rozpowszechnione (wystarczy pooglądać trochę prac maturalnych). Zawsze mnie zastanawiało, dlaczego tak jest...
JK
To bezpośredni wniosek z twierdzenia, że przez trzy punkty przechodzi prosta (odpowiednio gruba)
-
- Administrator
- Posty: 34294
- Rejestracja: 20 mar 2006, o 21:54
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Wrocław
- Podziękował: 3 razy
- Pomógł: 5203 razy
Re: Wartość wyrażenia
Dziwi mnie popularność tego zjawiska. Może ma to jakieś podłoże psychologiczne?a4karo pisze:Dziwne, że tego nie wiesz.
To bezpośredni wniosek z twierdzenia, że przez trzy punkty przechodzi prosta (odpowiednio gruba)
JK
-
- Użytkownik
- Posty: 926
- Rejestracja: 24 paź 2011, o 01:24
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Polska
- Podziękował: 75 razy
- Pomógł: 274 razy
Wartość wyrażenia
Na jednej ze stron internetowych [matematycznych] jest coś takiego:
\(\displaystyle{ \sqrt{3^2 + (\sqrt{2})^2}=|3+\sqrt{2}|=3+\sqrt{2}}\)
poprawny wynik to: \(\displaystyle{ \sqrt{11}}\)
Może przyczyna po części leży w sposobie nauczania.
\(\displaystyle{ \sqrt{3^2 + (\sqrt{2})^2}=|3+\sqrt{2}|=3+\sqrt{2}}\)
poprawny wynik to: \(\displaystyle{ \sqrt{11}}\)
Może przyczyna po części leży w sposobie nauczania.
Ostatnio zmieniony 12 lut 2018, o 23:21 przez Elayne, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Użytkownik
- Posty: 22211
- Rejestracja: 15 maja 2011, o 20:55
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Bydgoszcz
- Podziękował: 38 razy
- Pomógł: 3755 razy
Re: Wartość wyrażenia
Myślę, że dążenie do prostoty jest naturalne i w chwilach dużego stresu może przyćmić zdrowy rozsądek. Innym wyjaśnieniem jest pomroczność matematyczna lub działanie na zasadzie: jak nie wiem co zrobić, to zrobię coś.Jan Kraszewski pisze: Dziwi mnie popularność tego zjawiska. Może ma to jakieś podłoże psychologiczne?
JK
-
- Użytkownik
- Posty: 6882
- Rejestracja: 7 gru 2010, o 16:50
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Staszów
- Podziękował: 50 razy
- Pomógł: 1112 razy
Re: Wartość wyrażenia
Stąd wniosek , że pytanie o pierwiastek z wyrażenia czy liczby pod pierwiastkiem jest zawsze pytaniem o pierwiastek arytmetyczny z tego wyrażenia.
Ostatnio zmieniony 12 lut 2018, o 17:43 przez kruszewski, łącznie zmieniany 2 razy.
-
- Użytkownik
- Posty: 22211
- Rejestracja: 15 maja 2011, o 20:55
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Bydgoszcz
- Podziękował: 38 razy
- Pomógł: 3755 razy
Re: Wartość wyrażenia
Symbol \(\displaystyle{ \sqrt{}}\) oznacza funkcję, która nieujemnej liczbie rzeczywistej \(\displaystyle{ x}\) przyporządkowują taką nieujemną liczbę \(\displaystyle{ y}\), że \(\displaystyle{ y^2=x}\).