Zasada zachowania pędu
- Niepokonana
- Użytkownik
- Posty: 1548
- Rejestracja: 4 sie 2019, o 11:12
- Płeć: Kobieta
- Lokalizacja: Polska
- Podziękował: 337 razy
- Pomógł: 20 razy
Zasada zachowania pędu
Witam
Proszę o pomoc w prostym zadaniu. Co jest pędem początkowym?
Chłopiec \(\displaystyle{ m_{1}=50kg}\) stojący na lodowisku wyrzucił piłkę lekarską o masie \(\displaystyle{ m_{2}=5kg}\) pod kątem \(\displaystyle{ \alpha =30\circ}\) do poziomu z prędkością \(\displaystyle{ V_{2}=5 \frac{m}{s}}\). Jaką szybkość osiągnął chłopiec, jeżeli założymy, że współczynnik tarcia możemy pominąć \(\displaystyle{ f=0}\)?
Ja nie wiem, co tutaj jest pędem początkowym, który musi zostać zachowany. Wiem, że jeżeli rzucamy coś pod kątem to w zasadzie zachowania pędu bierzemy pod uwagę tylko poziomą składową prędkości.
Dodano po 7 minutach 6 sekundach:
Skoro on stał, trzymając piłkę, to nie miał pędu, bo nie miał prędkości... Dziwne.
Proszę o pomoc w prostym zadaniu. Co jest pędem początkowym?
Chłopiec \(\displaystyle{ m_{1}=50kg}\) stojący na lodowisku wyrzucił piłkę lekarską o masie \(\displaystyle{ m_{2}=5kg}\) pod kątem \(\displaystyle{ \alpha =30\circ}\) do poziomu z prędkością \(\displaystyle{ V_{2}=5 \frac{m}{s}}\). Jaką szybkość osiągnął chłopiec, jeżeli założymy, że współczynnik tarcia możemy pominąć \(\displaystyle{ f=0}\)?
Ja nie wiem, co tutaj jest pędem początkowym, który musi zostać zachowany. Wiem, że jeżeli rzucamy coś pod kątem to w zasadzie zachowania pędu bierzemy pod uwagę tylko poziomą składową prędkości.
Dodano po 7 minutach 6 sekundach:
Skoro on stał, trzymając piłkę, to nie miał pędu, bo nie miał prędkości... Dziwne.
-
- Użytkownik
- Posty: 6882
- Rejestracja: 7 gru 2010, o 16:50
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Staszów
- Podziękował: 50 razy
- Pomógł: 1112 razy
Re: Zasada zachowania pędu
Proszę zauważyć, że siła z jaką chłopiec podziałał na piłkę nie jest siłą zewnętrzną jaka zadziałała na układ mas \(\displaystyle{ (M+m)}\) dla nadania masie \(\displaystyle{ m}\) piłki prędkości \(\displaystyle{ v }\). W konsewencji środek masy układu nie zmienia położenia.
- Niepokonana
- Użytkownik
- Posty: 1548
- Rejestracja: 4 sie 2019, o 11:12
- Płeć: Kobieta
- Lokalizacja: Polska
- Podziękował: 337 razy
- Pomógł: 20 razy
Re: Zasada zachowania pędu
No tak, jest to siła wewnętrzna, ale nie rozumiem, proszę o prostsze wyjaśnienie.
-
- Użytkownik
- Posty: 6882
- Rejestracja: 7 gru 2010, o 16:50
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Staszów
- Podziękował: 50 razy
- Pomógł: 1112 razy
Re: Zasada zachowania pędu
Czego Koleżanka nie rozumie? Bo tego, że po pierwszej sakundzie trwania ruchu piłki jej środek przesunął się w poziomie o odległość \(\displaystyle{ x = 5 \cos 30^o}\) , a w tym czasie środek masy chłopca o \(\displaystyle{ x_c = \frac{x \cdot m}{M }}\) w przeciwnym kierunu, to najpewnie nie, bo to jest zrozumiałe.
Prędkość ruchu chłopca \(\displaystyle{ v_c = \frac{x_c}{ (t=1s) }}\) i jest stała, co wynika stąd, że ruch jego masy jest po poziomej i bez tarcia.
Słuszna jest uwaga o zerowym pędzie układu, środka jego masy , zgodna z twierdzeniem, że zmianę pędu układu wywołuję działająca nań siła zewnętrzna, której tu brak. Zauważyć wypada, że pęd środka masy nie uległ zmianie i jest w dalszym ciągu równy zeru. Stąd wnioskujemy, że pozioma prędkość masy \(\displaystyle{ M}\) chłopca jest taka, że pęd jej jest równy poziomej składowej pędu masy \(\displaystyle{ m}\) piłki.
Prędkość ruchu chłopca \(\displaystyle{ v_c = \frac{x_c}{ (t=1s) }}\) i jest stała, co wynika stąd, że ruch jego masy jest po poziomej i bez tarcia.
Słuszna jest uwaga o zerowym pędzie układu, środka jego masy , zgodna z twierdzeniem, że zmianę pędu układu wywołuję działająca nań siła zewnętrzna, której tu brak. Zauważyć wypada, że pęd środka masy nie uległ zmianie i jest w dalszym ciągu równy zeru. Stąd wnioskujemy, że pozioma prędkość masy \(\displaystyle{ M}\) chłopca jest taka, że pęd jej jest równy poziomej składowej pędu masy \(\displaystyle{ m}\) piłki.
- Niepokonana
- Użytkownik
- Posty: 1548
- Rejestracja: 4 sie 2019, o 11:12
- Płeć: Kobieta
- Lokalizacja: Polska
- Podziękował: 337 razy
- Pomógł: 20 razy
Re: Zasada zachowania pędu
Nie mam pojęcia, o jaki środek Panu chodzi. A że środek ciała ok, chociaż nie rozumiem, co oznaczają te \(\displaystyle{ m}\) i \(\displaystyle{ M}\) we wzorze.
Dodano po 3 minutach 45 sekundach:
Aaa czyli mam policzyć pęd poziomej prędkości masy piłki i wstawić ten pęd do wzoru z chłopakiem i wyliczyć z niego prędkość, tak?
Dodano po 3 minutach 45 sekundach:
Aaa czyli mam policzyć pęd poziomej prędkości masy piłki i wstawić ten pęd do wzoru z chłopakiem i wyliczyć z niego prędkość, tak?
-
- Użytkownik
- Posty: 6882
- Rejestracja: 7 gru 2010, o 16:50
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Staszów
- Podziękował: 50 razy
- Pomógł: 1112 razy
Re: Zasada zachowania pędu
Koleżanka nie czyta postów ?
"Stąd wnioskujemy, że pozioma prędkość masy M chłopca jest taka, że pęd jej jest równy poziomej składowej pędu masy m piłki.
"Stąd wnioskujemy, że pozioma prędkość masy M chłopca jest taka, że pęd jej jest równy poziomej składowej pędu masy m piłki.
- Niepokonana
- Użytkownik
- Posty: 1548
- Rejestracja: 4 sie 2019, o 11:12
- Płeć: Kobieta
- Lokalizacja: Polska
- Podziękował: 337 razy
- Pomógł: 20 razy
Re: Zasada zachowania pędu
Chłopiec ma \(\displaystyle{ m_{1}}\) a piłka ma \(\displaystyle{ m_{2}}\).
Czyli chłopiec porusza się ruchem jednostajnym.
Dziękuję za wyjaśnienie, co podstawić do czego, chociaż ja za bardzo nie rozumiem tego wszystkiego. Dziwne to zadanie.
W sensie, że pęd początkowy to pęd wyrzuconej piłki?
Czyli chłopiec porusza się ruchem jednostajnym.
Dziękuję za wyjaśnienie, co podstawić do czego, chociaż ja za bardzo nie rozumiem tego wszystkiego. Dziwne to zadanie.
W sensie, że pęd początkowy to pęd wyrzuconej piłki?
-
- Użytkownik
- Posty: 6882
- Rejestracja: 7 gru 2010, o 16:50
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Staszów
- Podziękował: 50 razy
- Pomógł: 1112 razy
Re: Zasada zachowania pędu
Mogę zapytać jaki ma podręcznik do nauki mechaniki Koleżanka posiada?
Tu adres do omal takiego zadania o jakim piszemy:
i niezbędne wyjaśnienia.
Tu adres do omal takiego zadania o jakim piszemy:
Kod: Zaznacz cały
http://efizyka.net.pl/zasada-zachowania-pedu
i niezbędne wyjaśnienia.
- siwymech
- Użytkownik
- Posty: 2429
- Rejestracja: 17 kwie 2012, o 14:18
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Nowy Targ
- Podziękował: 8 razy
- Pomógł: 608 razy
Re: Zasada zachowania pędu
Pomocny rysunek.
Mamy układ ciał .Pęd początkowy układu ( chłopca - piłki) jest równy zeru.
Wobec braku działających sił zewnętrznych stosujemy zasadę zachowania pędu.
Pęd jest wektorem!
Mamy układ ciał .Pęd początkowy układu ( chłopca - piłki) jest równy zeru.
Wobec braku działających sił zewnętrznych stosujemy zasadę zachowania pędu.
Pęd jest wektorem!
- Niepokonana
- Użytkownik
- Posty: 1548
- Rejestracja: 4 sie 2019, o 11:12
- Płeć: Kobieta
- Lokalizacja: Polska
- Podziękował: 337 razy
- Pomógł: 20 razy
Re: Zasada zachowania pędu
Zaczynam rozumieć, tylko mógłby Pan powiedzieć, jak wyprowadził Pan ten wzór?
Bardzo ładny rysunek.
Mam tylko zbiór zadań i wyjaśnienia mojej pani. Podręczników nie trzeba mieć.
Bardzo ładny rysunek.
-
- Użytkownik
- Posty: 7917
- Rejestracja: 18 mar 2009, o 16:24
- Płeć: Mężczyzna
- Podziękował: 30 razy
- Pomógł: 1671 razy
Re: Zasada zachowania pędu
Przejdźmy z poziomu "naukowego" na poziom szkolny.
Zakładamy, że chłopiec stoi na łyżwach \(\displaystyle{ f \approx 0 }\) , trzyma nieruchomo piłkę.
Prędkość początkowa chłopca \(\displaystyle{ v_{1,0} = 0, }\) i prędkość początkowa piłki \(\displaystyle{ v_{2,0} = 0. }\)
Początkowy pęd układu "chłopiec + piłka" jest równy
\(\displaystyle{ p_{1,2} = (m_{1} +m_{2}) \cdot 0 = 0 }\)
Chłopiec rzuca piłkę do góry pod kątem \(\displaystyle{ \alpha }\) do poziomu.
Przyjmujemy układ współrzędnych prostokątnych \(\displaystyle{ Oxy. }\)
Piłka w kierunku poziomym uzyskuje pęd
\(\displaystyle{ p_{2,x} = m_{2} \cdot v_{2,x} = m_{2}\cdot v_{2}\cdot \cos(\alpha) \ \ (1) }\)
Zgodnie z zasadą zachowania pędu, chłopiec uzyskuje w tym samym kierunku (z dokładnością do znaku) pęd
\(\displaystyle{ p_{1,x} = -m_{1}\cdot v_{1} \ \ (2) }\)
i zachodzą równości:
\(\displaystyle{ p_{1,x} = p_{2, x} }\)
\(\displaystyle{ m_{2} \cdot v_{2} \cdot \cos(\alpha) = -m_{1}\cdot v_{1}. }\)
Stąd
\(\displaystyle{ v_{1} = - \frac{m_{2}\cdot v_{2}\cdot \cos(\alpha)}{m_{1}} }\)
Po podstawieniu danych liczbowych, uzyskujemy prędkość chłopca:
\(\displaystyle{ v_{1} = - \frac{5 (kg) \cdot 5 \left(\frac{m}{s}\right) \cdot \cos(30^{o})}{50 (kg)} = - \frac{5 (kg) \cdot 5 \left(\frac{m}{s}\right) \cdot \frac{\sqrt{3}}{2}}{50 (kg)} = -\frac{\sqrt{3}}{4} \frac{m}{s}. }\)
Zakładamy, że układ "chłopiec + piłka" jest układem izolowanym, to znaczy takim, na który nie działają żadne siły zewnętrzne.
Zakładamy, że chłopiec stoi na łyżwach \(\displaystyle{ f \approx 0 }\) , trzyma nieruchomo piłkę.
Prędkość początkowa chłopca \(\displaystyle{ v_{1,0} = 0, }\) i prędkość początkowa piłki \(\displaystyle{ v_{2,0} = 0. }\)
Początkowy pęd układu "chłopiec + piłka" jest równy
\(\displaystyle{ p_{1,2} = (m_{1} +m_{2}) \cdot 0 = 0 }\)
Chłopiec rzuca piłkę do góry pod kątem \(\displaystyle{ \alpha }\) do poziomu.
Przyjmujemy układ współrzędnych prostokątnych \(\displaystyle{ Oxy. }\)
Piłka w kierunku poziomym uzyskuje pęd
\(\displaystyle{ p_{2,x} = m_{2} \cdot v_{2,x} = m_{2}\cdot v_{2}\cdot \cos(\alpha) \ \ (1) }\)
Zgodnie z zasadą zachowania pędu, chłopiec uzyskuje w tym samym kierunku (z dokładnością do znaku) pęd
\(\displaystyle{ p_{1,x} = -m_{1}\cdot v_{1} \ \ (2) }\)
i zachodzą równości:
\(\displaystyle{ p_{1,x} = p_{2, x} }\)
\(\displaystyle{ m_{2} \cdot v_{2} \cdot \cos(\alpha) = -m_{1}\cdot v_{1}. }\)
Stąd
\(\displaystyle{ v_{1} = - \frac{m_{2}\cdot v_{2}\cdot \cos(\alpha)}{m_{1}} }\)
Po podstawieniu danych liczbowych, uzyskujemy prędkość chłopca:
\(\displaystyle{ v_{1} = - \frac{5 (kg) \cdot 5 \left(\frac{m}{s}\right) \cdot \cos(30^{o})}{50 (kg)} = - \frac{5 (kg) \cdot 5 \left(\frac{m}{s}\right) \cdot \frac{\sqrt{3}}{2}}{50 (kg)} = -\frac{\sqrt{3}}{4} \frac{m}{s}. }\)
Zakładamy, że układ "chłopiec + piłka" jest układem izolowanym, to znaczy takim, na który nie działają żadne siły zewnętrzne.
Ostatnio zmieniony 23 lis 2019, o 22:29 przez janusz47, łącznie zmieniany 2 razy.
-
- Użytkownik
- Posty: 6882
- Rejestracja: 7 gru 2010, o 16:50
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Staszów
- Podziękował: 50 razy
- Pomógł: 1112 razy
Re: Zasada zachowania pędu
Stan przed rzutem.
Środek mas chłopca i piłki pokrywają się i jest to środek masy układu. Odcięta (współrzędna na osi poziomej) tego punktu \(\displaystyle{ x=0}\).
Stan po rzuceniu piłki przez chłopca:
Masa chłopca \(\displaystyle{ M}\) jej środek, przesunęła się w lewo o \(\displaystyle{ x_c}\) od punktu początkowego \(\displaystyle{ x=0}\) a masa piłki \(\displaystyle{ m}\) jej środek o \(\displaystyle{ x }\) w prawo od punktu poxzątkowego \(\displaystyle{ x=0}\).
Ale środek masy układu tych dwu mas składowych nie zmienił położenie, bo brak jest siły zewnętrznej która to powoduje. Zatem:
jak sobie przypominam, to środek masy układu to taki punt, względem którego suma momentów statycznych mas układu równa jest zero.
co zapisuję tak: \(\displaystyle{ M \cdot x_c - m \cdot x =0 \rightarrow x_c = \frac{x \cdot m}{M} }\)
Proponuję kupić papierowe wydanie podręcznika mechaniki do technikum Władysław Siuta, Mechanika techniczna, i czytać, czytać, czytać rozwiązując pomieszczone w nim zadania.
Środek mas chłopca i piłki pokrywają się i jest to środek masy układu. Odcięta (współrzędna na osi poziomej) tego punktu \(\displaystyle{ x=0}\).
Stan po rzuceniu piłki przez chłopca:
Masa chłopca \(\displaystyle{ M}\) jej środek, przesunęła się w lewo o \(\displaystyle{ x_c}\) od punktu początkowego \(\displaystyle{ x=0}\) a masa piłki \(\displaystyle{ m}\) jej środek o \(\displaystyle{ x }\) w prawo od punktu poxzątkowego \(\displaystyle{ x=0}\).
Ale środek masy układu tych dwu mas składowych nie zmienił położenie, bo brak jest siły zewnętrznej która to powoduje. Zatem:
jak sobie przypominam, to środek masy układu to taki punt, względem którego suma momentów statycznych mas układu równa jest zero.
co zapisuję tak: \(\displaystyle{ M \cdot x_c - m \cdot x =0 \rightarrow x_c = \frac{x \cdot m}{M} }\)
Proponuję kupić papierowe wydanie podręcznika mechaniki do technikum Władysław Siuta, Mechanika techniczna, i czytać, czytać, czytać rozwiązując pomieszczone w nim zadania.
- Niepokonana
- Użytkownik
- Posty: 1548
- Rejestracja: 4 sie 2019, o 11:12
- Płeć: Kobieta
- Lokalizacja: Polska
- Podziękował: 337 razy
- Pomógł: 20 razy
Re: Zasada zachowania pędu
No bo w pierwszej klasie mieliśmy kogoś innego od fizyki i mieliśmy podręczniki. Jak próbowałam się nauczyć z podręcznika, to nic nie rozumiałam, to było dziwnie i niezrozumiale napisane. Generalnie w podręczniku to albo nie ma zadań wcale, albo są takie proste, że niczego nie uczą, więc mamy tylko zbiory zadań i pani nam dyktuje teorię.
A że pęd poziomy piłki to pęd chłopca w ruchu, dziękuję panie Januszu i panie Kruszewski. Niby prosty problem, ale dyskusja rozległa.
A że pęd poziomy piłki to pęd chłopca w ruchu, dziękuję panie Januszu i panie Kruszewski. Niby prosty problem, ale dyskusja rozległa.