Próbowałem kilkukrotnie ruszyć te zadania, ale niestety poległem. Proszę o pomoc.
Zadania:
1. Średni czas życia mionu (jednej z cząstek elementarnych) oszacowano na 10^-8s. Miony powstają na skutek oddziaływania pierwotnego promieniowania kosmicznego z jądrami gazów atmosferycznych na wysokości ok. 80 km. Jaka musi być minimalna szybkość mionu, żeby można było go zarejestrować w laboratorium jądrowym na powierzchni Ziemi.
2. Elektron przebył różnicę potencjałów równą U=10^5 V. Obliczyć jaką osiągnął prędkość, uwzględniając efekt relatywistyczny przyrostu masy oraz porównać ją z prędkością obliczoną bez uwzględnienia efektu relatywistycznego. Masa spoczynkowa elektronu wynosi m0=9,1*10^-31 kg, ładunek elementarny e=1,6*10^-19 C. Prędkość światła w próżni c=3*10^8 m/s.
3. Długość nieruchomego pociągu jest dokładnie taka sama jak długość tunelu i wynosi Lo. Pociąg ten jedzie z prędkością v. Jak długo będzie trwał przejazd pociągu przez tunel według pasażera siedzącego w pociągu oraz według turysty stojącego koło tunelu? Czas przejazdu określamy jako odstęp czasu pomiędzy momentem, kiedy czoło pociągu mija wlot tunelu i chwilą gdy koniec ostatniego wagonu znajduje się przy końcowej krawędzi tunelu.
Pozdrawiam.
3 zadania - dylatacja czasu, skrócenie długości...
-
- Użytkownik
- Posty: 1
- Rejestracja: 18 paź 2010, o 18:50
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: PL
3 zadania - dylatacja czasu, skrócenie długości...
Bardzo ciekawe jest to drugie zadanie, ma ktoś jakies pomysły? Z czego wyjść bo ja się zapetliłem
-
- Użytkownik
- Posty: 2
- Rejestracja: 17 kwie 2011, o 00:00
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Ruda Śląska
- Podziękował: 2 razy
3 zadania - dylatacja czasu, skrócenie długości...
Dla pasażera raczej nic się nie zmienia: \(\displaystyle{ t = \frac{L_{0}}{v}}\)przemusik pisze:Próbowałem kilkukrotnie ruszyć te zadania, ale niestety poległem. Proszę o pomoc. (...)
3. Długość nieruchomego pociągu jest dokładnie taka sama jak długość tunelu i wynosi Lo. Pociąg ten jedzie z prędkością v. Jak długo będzie trwał przejazd pociągu przez tunel według pasażera siedzącego w pociągu oraz według turysty stojącego koło tunelu? Czas przejazdu określamy jako odstęp czasu pomiędzy momentem, kiedy czoło pociągu mija wlot tunelu i chwilą gdy koniec ostatniego wagonu znajduje się przy końcowej krawędzi tunelu.
Dla obserwatora turysty ten czas powinien się wydłużyć, bo długość poruszającego się pociągu się skraca i musi on przebyć dłuższą drogę, by przejechać ten cały tunel. Tylko o ile dokładnie? Po prostu o: \(\displaystyle{ \sqrt{1-\frac{v^2}{c^2}}}\) ? Nie ma jakichś haczyków?
- AiDi
- Moderator
- Posty: 3843
- Rejestracja: 25 maja 2009, o 22:58
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Warszawa
- Podziękował: 45 razy
- Pomógł: 702 razy
3 zadania - dylatacja czasu, skrócenie długości...
Jest nieciekawe, bo jawnie niepoprawne. Masa nie rośnie. Koniec. Praca wszystkich sił jest równa zmianie energii kinetycznej: \(\displaystyle{ eU=(\gamma-1)mc^2}\). Tyle.wasilijwolga pisze:Bardzo ciekawe jest to drugie zadanie, ma ktoś jakies pomysły? Z czego wyjść bo ja się zapetliłem
A to niby czemu? Przecież tunel się względem pasażera porusza, zatem jego długość się zmieni.Dla pasażera raczej nic się nie zmienia: t = frac{L_{0}}{v}