Witam, mam mały problem ze zrozumieniem zapisu liczby szesnastkowej, a dokładnie jej wartości po przecinku.
O ile to:
\(\displaystyle{ \\2^{1} _{16} = 2_{16},\\
2^{2} _{16} = 4_{16}, \\
2^{3} _{16} = 8_{16}, \\
2^{4} _{16} = 10_{16}}\)
Jest dla mnie zrozumiałem, o tyle to już niestety nie bardzo:
\(\displaystyle{ \\2^{-1} _{16} = (0,8)_{16},\\
2^{-2} _{16} = (0,4)_{16}, \\
2^{-3} _{16} = (0,2)_{16}, \\
2^{-4} _{16} = (0,1)_{16}\\}\)
Jak to interpretować, aby móc to zrozumieć?
[Systemy liczbowe] system szesnastkowy
-
- Moderator
- Posty: 2828
- Rejestracja: 15 cze 2008, o 15:45
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Seattle, WA
- Podziękował: 3 razy
- Pomógł: 356 razy
[Systemy liczbowe] system szesnastkowy
\(\displaystyle{ 2^{-1} _{16} = (0,8)_{16}}\)
Dwa do potęgi \(\displaystyle{ -1}\) to \(\displaystyle{ \frac{1}{2}}\), a zapisując to w podstawie systemu liczbowego jest to \(\displaystyle{ \frac{8}{16}}\). Możesz też zapisać to jako \(\displaystyle{ 0 \cdot 16 ^ 0 + 8 \cdot 16^{-1}}\), o ile to bardziej rozjaśni. Żadnej magii tutaj nie ma.
Dwa do potęgi \(\displaystyle{ -1}\) to \(\displaystyle{ \frac{1}{2}}\), a zapisując to w podstawie systemu liczbowego jest to \(\displaystyle{ \frac{8}{16}}\). Możesz też zapisać to jako \(\displaystyle{ 0 \cdot 16 ^ 0 + 8 \cdot 16^{-1}}\), o ile to bardziej rozjaśni. Żadnej magii tutaj nie ma.