Średnia prędkość, a średnia szybkość.
: 18 lip 2011, o 22:15
Witam!
Akurat przed momentem widziałem jakieś zadanie w sieci w stylu, ze ciało wyrusza z miejsca A do miejsca B z prędkością x. Z jaką prędkością musiałby wracać, żeby średnia prędkość na całej trasie wynosiła 3x.
Głównie chodzi mi o to, że w języku potocznym nie ma tego rozróżnienia pomiędzy prędkością a szybkością i przez to takie proste zadanie bywa czasem bardzo mylące.
Z zadania wynika, że przemieszczenie wyniosło zero, zatem wektor prędkości jest równy zero, ale wartość szybkości średniej będzie niezerowa (?).
Kiedyś się zastanawiałem dlaczego w takich zadaniach nie można liczyć średniej arytmetycznej, bo wtedy wyliczamy wartość szybkości?
Przykładowo jakaś prosta średnia w stylu \(\displaystyle{ \frac{10+(-30)}{2}}\)itd.
Bo np. na wikipedii nie jest jasno zaznaczone, że jeżeli zapisujemy V (bez strzałki) to mamy na myśli wartość wektora prędkości średniej, czyli średnią szybkość?
... 5%9Brednia
Mógłby ktoś to zebrać do całości? W angielskim są te 2 pojęcie jasno rozróżnione, ale w zbiorach zadań to czasami w ogóle nie wiadomo co chcą, żeby policzyć.
Akurat przed momentem widziałem jakieś zadanie w sieci w stylu, ze ciało wyrusza z miejsca A do miejsca B z prędkością x. Z jaką prędkością musiałby wracać, żeby średnia prędkość na całej trasie wynosiła 3x.
Głównie chodzi mi o to, że w języku potocznym nie ma tego rozróżnienia pomiędzy prędkością a szybkością i przez to takie proste zadanie bywa czasem bardzo mylące.
Z zadania wynika, że przemieszczenie wyniosło zero, zatem wektor prędkości jest równy zero, ale wartość szybkości średniej będzie niezerowa (?).
Kiedyś się zastanawiałem dlaczego w takich zadaniach nie można liczyć średniej arytmetycznej, bo wtedy wyliczamy wartość szybkości?
Przykładowo jakaś prosta średnia w stylu \(\displaystyle{ \frac{10+(-30)}{2}}\)itd.
Bo np. na wikipedii nie jest jasno zaznaczone, że jeżeli zapisujemy V (bez strzałki) to mamy na myśli wartość wektora prędkości średniej, czyli średnią szybkość?
... 5%9Brednia
Mógłby ktoś to zebrać do całości? W angielskim są te 2 pojęcie jasno rozróżnione, ale w zbiorach zadań to czasami w ogóle nie wiadomo co chcą, żeby policzyć.