Propozycja małej zmiany w regulaminie

To miejsce, gdzie można można porozmawiać na temat funkcjonowania forum, zachowania użytkowników i pracy moderatorów...
Awatar użytkownika
Premislav
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 15685
Rejestracja: 17 sie 2012, o 13:12
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 195 razy
Pomógł: 5219 razy

Propozycja małej zmiany w regulaminie

Post autor: Premislav »

Witam. Nie chce mi się od początku rozpisywać całej sprawy, więc zacytuję własny post z Hyde Parku:
Chciałem tylko wtrącić, że w regulaminie nie ma nic na temat karalności odpowiadania w nieregulaminowych wątkach. Kiedyś dostałem od Qnia (wówczas jeszcze moderatora) informację, że jeśli jeszcze raz odpowiem w nieregulaminowym wątku, to dostanę warna. Wobec tego (z niechęcią, bo zwykle nie czytam regulaminów na forach) przejrzałem regulamin, po czym spytałem o podstawę ewentualnego ukarania mnie.

Jak pamiętamy, jest taki punkt w części III:
9. Zaleca się (pogrubienie moje - P.) nieudzielania odpowiedzi w tematach jawnie naruszających Regulamin Forum. Wątki takie powinny być zgłaszane ekipie moderującej poprzez przycisk raportowania postów znajdujący się przy każdej wiadomości w prawym dolnym rogu.

Przy czym "zaleca się" to raczej nie jest to samo, co "trzeba" [jak już kiedyś słusznie zauważył bodajże pyzol], więc trochę to słaba podstawa (należałoby zmodyfikować brzmienie tego punktu, jeżeli uznajemy za bezwzględnie zasługujące na karę przypadki udzielania się w nieregulaminowych tematach). Więc moje przypuszczenie było takie, że chodzi o naruszenie tego punktu wersji podstawowej:
8. Stosuj się do zaleceń Moderatorów i Administratorów
gdyż nie pierwszy to raz dostawałem informację, że wypowiedziałem się w wątku naruszającym regulamin, czego nie powinienem czynić. I rzeczywiście, Qń potwierdził moje przypuszczenie.
Pewnie ten punkt ma sens, natomiast uważam, że takie ujęcie sprawy w obrębie wyżej wspomnianego punktu 9. części III należy zmienić.

Jeszcze rozwinę. Mianowicie uważam, że użycie sformułowania "zaleca się" jest w rzeczonym punkcie 9. części III Regulaminu zupełnie nie na miejscu, bo jak pokazuje historia interwencji moderatorów, odpowiadanie w nieregulaminowych wątkach jest uznawane za zdecydowanie niepożądane. Zatem obecne brzmienie tego punku (które sugeruje, że wskazane jest nieudzielanie się w tych wątkach, ale nie ma to charakteru absolutnego zakazu) wprowadza w błąd.

Osobiście zmieniłbym
Zaleca się nieudzielania odpowiedzi w tematach jawnie naruszających Regulamin Forum.
na
Premislav pisze:Zabrania się udzielania odpowiedzi w tematach jawnie naruszających Regulamin Forum.
Dalsza część bez zmian.
miodzio1988

Propozycja małej zmiany w regulaminie

Post autor: miodzio1988 »

Ja tylko dodam, że takie nieregulaminowe wątki można podzielić na dwa typy

1. Skany, gdzie wiemy, że post na pewno pójdzie do kosza. Wtedy zgadzam się, że tutaj powinien iść warn dla osoby podpowiadającej

2. Nieregulaminowy zapis, gdzie często moderator poprawia całość, bo np tylko tagów tex brakuje. Wtedy nie widzę potrzeby dawania warnów za odpowiadanie, przy czym w takich wypadkach w odpowiedzi powinno się zwrócić autorowi uwagę na to, żeby pisał regulaminowo. To jest lekko sprzeczne z innym punktem regulaminu, ale na pewno będzie korzystne dla nowych użytkowników
Awatar użytkownika
Premislav
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 15685
Rejestracja: 17 sie 2012, o 13:12
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 195 razy
Pomógł: 5219 razy

Propozycja małej zmiany w regulaminie

Post autor: Premislav »

miodzio1988, słuszna uwaga. Faktycznie warto jakoś rozróżnić te sytuacje.

Miło by było, gdyby ktoś z obsługi forum się wypowiedział, nawet jeśli będzie to odpowiedź
"nie widzę takiej potrzeby", "nie, bo nie" bądź "twoje ineksprymable śmierdzą zjełczałym majonezem".
Jan Kraszewski
Administrator
Administrator
Posty: 34125
Rejestracja: 20 mar 2006, o 21:54
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował: 3 razy
Pomógł: 5192 razy

Propozycja małej zmiany w regulaminie

Post autor: Jan Kraszewski »

Odpowiedź obsługi forum: propozycja przyjęta do rozpatrzenia, czas podjęcia decyzji - nieznany.

JK
miodzio1988

Propozycja małej zmiany w regulaminie

Post autor: miodzio1988 »

Jan Kraszewski pisze:Odpowiedź obsługi forum: propozycja przyjęta do rozpatrzenia, czas podjęcia decyzji - nieznany.

JK
O jaką obsługę forum chodzi? O adminów? No to mamy jednego w pełni aktywnego admina i jednego w połowie aktywnego admina yorgina. To kto ma o tym decydować?
Jan Kraszewski
Administrator
Administrator
Posty: 34125
Rejestracja: 20 mar 2006, o 21:54
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował: 3 razy
Pomógł: 5192 razy

Propozycja małej zmiany w regulaminie

Post autor: Jan Kraszewski »

Proces decyzyjny w takich kwestiach jest wewnętrzną kwestią obsługi forum.

JK
miodzio1988

Propozycja małej zmiany w regulaminie

Post autor: miodzio1988 »

Ale kto o tym decyduje jak nie admini? No to dziwna odpowiedź jest, od wielu lat jestem na forum i to admini decydowali o ostatecznej postaci regulaminu.
Awatar użytkownika
yorgin
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 12762
Rejestracja: 14 paź 2006, o 12:09
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Kraków
Podziękował: 17 razy
Pomógł: 3440 razy

Propozycja małej zmiany w regulaminie

Post autor: yorgin »

Forma "zabrania się" jest zbyt jednostronna i otwiera pole do następujących działań:
- raportowanie postów pod każdym nieregulaminowym tematem/postem,
- konieczność interwencji pod każdym postem napisanym pod nieregulaminowym.

Przy "zaleca się" jest większa elastyczność, którą chcemy zachować. Możecie więc pisać pod postami nieregulamonymi, ale szczególnie jako doświadczeni użytkownicy powinniście mieć świadomość tego, że może to spotkać się z pewnymi konsekwencjami (posty w koszu, upomnienia, zalecenia, ostrzeżenia). Nowi użytkownicy mogą nie być w pełni świadomi wszystkich punktów z regulaminu (starsi również), więc pisząc pod nieregulaminowymi postami, czasami zupełnie nieświadomie, nie widzę powodu, by z marszu ich za to surowo karać. Ponadto bywa tak, że napisano kilka dobrych postów pod czymś nieregulaminowym - wtedy chcielibyśmy takie posty zachować.

Wydaje mi się, że najważniejsze typy pisania pod nieregulaminowymi postami to:
- posty pod skanami
- posty w dyskusji o zerowej wartości merytorycznej lub rażąco odbiegające od tematu
- spam/trolling
Pisanie i komentowanie takich postów w 99,9% procentach prowadzi do kosza.

Zalecam (nie przymuszam) raportować, czekać na "wyczyszczenie" raportowanego postu/tematu i na końcu udział w dyskusji (o ile taka nie osiągnie kresu istnienia).
Awatar użytkownika
mol_ksiazkowy
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 11265
Rejestracja: 9 maja 2006, o 12:35
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Kraków
Podziękował: 3143 razy
Pomógł: 747 razy

Re: Propozycja małej zmiany w regulaminie

Post autor: mol_ksiazkowy »

temat:=Regulamin forum
Forum jest przeznaczone dla każdego, od ucznia do profesora.
a przedszkolaki też mogą ?

■ chyba brak definicji użytkownika: użytkownik to każda osoba zerejestrowana na forum

■ V
3. Za treść polecanych witryn Matematyka.pl nie odpowiada.
Tak się jej tylko wydaje….

■ Edycja postów
Główny problem to:
Edycja postów jest możliwa w czasie do 30 minut od chwili ich publikacji na Forum. Po tym czasie zostaje ona automatycznie zablokowana
a czemu komuś odbierać to co stworzył ?

■ Podpisy
Podpis Użytkownika nie powinien być dłuższy niż 4 linijki.
podpis chyba skasowano, w regulaminie nie ma o tym chyba nic….

■ troll
A Bez wikipedii nie można ? Np. z portalu slang :
Etymologicznie nazwa troll wzięła się od angielskiego zwrotu trolling for fish, który oznacza metodę łowienia ryb, polegającą na zarzuceniu wędki z przynętą i zwijaniu żyłki kołowrotkiem. Chodzi tutaj o to, aby haczyk z przynętą imitował płynącą rybę, na którą zapolują drapieżniki.
Ze względu na charakter Forum i dbanie o jego wysoki poziom merytoryczny, za formę trollingu uznajemy także propagowanie pseudonauki oraz uporczywe trwanie w błędnych merytorycznie stwierdzeniach związanych z matematyką i dziedzinami jej bliskimi (fizyka, chemia, nauki techniczne, informatyka).
Poziom jest bardzo wysoki….

■ Ogólnie słabości wynikają (moim zdaniem ) ze zbyt dużej liczby ograniczeń, niemrawych sugestii (np. Zalecane jest, aby dla czytelności tematu zamieszczać maksymalnie pięć zadań w danym wątku), zakazów , kar (banowanie) itd. Także niektóre narzędzia były usuwane (np. link Kto przegląda forum), zamiast wartościowania użytkowników bądź inicjatyw twórczych (rozwojowych). Na plus by można jednak dodać, że jest dużo wątków merytorycznych dla użytkowników (np. dział Co każdy user wiedzieć powinien, itp. ). Brak brak jest także czegoś, co można nazwać Historią forum: jak powstało i czyją jest ono własnością i inne kwestie które mogłyby interesować użytkowników. (choć pojawiło się to gdzie indziej)
ODPOWIEDZ