Kłopot ze zrozumieniem schematu równań wartości bezwzględnej

Definicja, własności - specyfika równań i nierówności.
123qwerty123
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 27
Rejestracja: 19 maja 2017, o 21:55
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: tutaj
Podziękował: 1 raz

Kłopot ze zrozumieniem schematu równań wartości bezwzględnej

Post autor: 123qwerty123 »

Witam

Słowo wstępu. Jestem uczniem który w tym roku będzie przystępował do matury, wybrałem sobie jako przedmiot rozszerzony matematykę. Jako tako dobrze sobie radziłem w matematyce - generalnie dobre oceny. Przyszedł nowy rok szkolny i powtórka materiały z lat poprzednich a ja zrozumiałem że nic nie rozumiem, przez okres wakacji zapomniałem dużo schematów, jak się "pyka" zadania - wiadomo o co chodzi. Naszła mnie autorefleksja i postanowiłem sobie przyswoić materiał z klas poprzednich ponownie lecz tym razem ze zrozumieniem.

Aktualnie mój kłopot dotyczy wartości bezwzględnej.

\(\displaystyle{ \left| x-6 \right| = 2}\)
Takie równanie rozwiązuje mniej więcej takim (nieodkrywczym) rozumowaniem.
Dane jest równanie \(\displaystyle{ x-6}\) którego rozwiązanie wynosi r.
Zmienna r ma nieznaną wartość ale zapis: \(\displaystyle{ \left| x-6 \right| = 2}\) informuje mnie że różnica między nią a zerem wynosi 2, to znaczy że r jest o 2 mniejsze lub o 2 większe od zera.
Co daje nam dwie możliwości
\(\displaystyle{ x-6 = 0+ (-2)}\) LUB \(\displaystyle{ x-6 = 0+2}\)
Co daję \(\displaystyle{ x = 4}\) LUB \(\displaystyle{ x = 8}\)

Aczkolwiek gubię się przy innych, bardziej skomplikowanych równaniach - przy nich moje myślenie nie za bardzo się sprawdza.
Dlatego nasunęły mi się m.in takie pytania.
1) Dlaczego gdy szacujemy wartość między znakami \(\displaystyle{ \left| \right|}\) i będzie ona ujemna to zmieniamy znaki. Na moją logikę nawet jak wyjdzie na coś nie dodatniego to wartość bezwzględna i tak "usunie" znak "-"