Mamy funkcję: \(\displaystyle{ f(x) = \frac{ax-1}{a-x}}\). Jeśli chcę policzyć dla jakiego \(\displaystyle{ a}\) funkcja jest rosnąca dla każdego z przedziałów, w którym jest określona, to \(\displaystyle{ f'(x) > 0}\) czy \(\displaystyle{ f'(x)>= 0}\) ?
Pytam, bo ten sam autor wykorzystał tutaj pierwszą nierówność, a 3 zadania później już drugą...
Funkcja rosnąca w całej swej dziedzinie.
- Premislav
- Użytkownik
- Posty: 15687
- Rejestracja: 17 sie 2012, o 13:12
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Warszawa
- Podziękował: 196 razy
- Pomógł: 5221 razy
Funkcja rosnąca w całej swej dziedzinie.
Pytanie, czy "rosnąca" znaczy "ściśle rosnąca", czy "niemalejąca". Przychylałbym się ku pierwszej opcji, a wówczas powinna by ostra nierówność.
-
- Użytkownik
- Posty: 924
- Rejestracja: 30 gru 2012, o 19:24
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Całkonacja
- Podziękował: 227 razy
- Pomógł: 14 razy
Funkcja rosnąca w całej swej dziedzinie.
Okej dziękuję.
Potem było np. takie zadanie:
\(\displaystyle{ f(x) = 2x^5+5mx^4+10x^3}\) Taka funkcja ma być rosnąca w \(\displaystyle{ R}\)
Wtedy \(\displaystyle{ f'(x) = x^2(10x^2+20mx^2+30)}\)
I tutaj już autor zastosował drugą nierówność...
Wiadomo, jeśli zastosujemy tutaj pierwszą to nie ma takiego \(\displaystyle{ m}\), bo \(\displaystyle{ x = 0}\) załatwia sprawę.
Czyli najpewniej będzie spytać się nauczyciela?
Potem było np. takie zadanie:
\(\displaystyle{ f(x) = 2x^5+5mx^4+10x^3}\) Taka funkcja ma być rosnąca w \(\displaystyle{ R}\)
Wtedy \(\displaystyle{ f'(x) = x^2(10x^2+20mx^2+30)}\)
I tutaj już autor zastosował drugą nierówność...
Wiadomo, jeśli zastosujemy tutaj pierwszą to nie ma takiego \(\displaystyle{ m}\), bo \(\displaystyle{ x = 0}\) załatwia sprawę.
Czyli najpewniej będzie spytać się nauczyciela?
-
- Użytkownik
- Posty: 22210
- Rejestracja: 15 maja 2011, o 20:55
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Bydgoszcz
- Podziękował: 38 razy
- Pomógł: 3755 razy
Funkcja rosnąca w całej swej dziedzinie.
Może się zdarzyc tak, że funkcja jest ściśle rosnąca, a jej pochodna w pewnych punktach jest równa 0. Przykładem jest \(\displaystyle{ x^3}\). Jeżeli takich punktów jest skończenie wiele, a poza tym pochodna jest dodatnia, to funkcja jest ściśle rosnąca
(Skończenie wiele to pewne uproszczenie, bo np \(\displaystyle{ x+\sin x}\) jest ściśle rosnąca, ale pochodna ma nieskończenie wiele miejsc zerowych), ale nie chce tu pisać całego wywodu.- na potrzeby szkolne wystarczy to, co napisałem)
(Skończenie wiele to pewne uproszczenie, bo np \(\displaystyle{ x+\sin x}\) jest ściśle rosnąca, ale pochodna ma nieskończenie wiele miejsc zerowych), ale nie chce tu pisać całego wywodu.- na potrzeby szkolne wystarczy to, co napisałem)