Co by się stało, gdybym tezę przestawił bez wykorzystywania wspomnianej wyżej tautologii? Moje zdanie oraz zdanie, którego niepoprawność pokazuje p. JK nie byłyby równoważne (bo nie mogę sobie od tak podmieniać składowych zdania jeżeli nie są one równoważne).Rozważmy następujące, niepoprawne rozumowanie:
Jeśli \(\displaystyle{ x + 2 = \sqrt{4-x}}\), to \(\displaystyle{ x^2 + 4x + 4 = 4-x}\), więc \(\displaystyle{ x = -5}\) lub \(\displaystyle{ x=0}\). Zatem liczby \(\displaystyle{ -5}\) i \(\displaystyle{ 0}\) są rozwiązaniami równania \(\displaystyle{ x+2 = \sqrt{4-x}}\)
...
Fakt, że liczba rzeczywista \(\displaystyle{ a}\) jest rowiązaniem równiania \(\displaystyle{ x+2 = \sqrt{4-x}}\) możemy wyrazić następująco:
\(\displaystyle{ x=a \Rightarrow x+2 = \sqrt{4-x}}\).
Wobec tego, po wykorzystaniu tautologii \(\displaystyle{ (p \Rightarrow r) \wedge (q \Rightarrow r) \Rightarrow (p \vee q \Rightarrow r)}\) tezę naszego rozumowania możemy zapisać tak:
\(\displaystyle{ x = -5 \vee x = 0 \Rightarrow x + 2 = \sqrt{4-x}}\).
Może jeszcze inaczej. Celem przykładu jest zapisanie zdania w formie słownej za pomocą wyrażeń logicznych i pokazanie jego niepoprawności. Dlaczego zdanie po zastosowaniu wspomnianej już tautologii miałoby lepiej odwzorowywać pierwotne zdanie? Tym bardziej, że zdania przed wykorzystaniem tautologii i po nie są równoważne, dlatego nie jestem przekonany czy można to tak robić.
Mam nadzieję, że zbytnio nie namieszałem i moje pytanie zostanie zrozumiane .