Witam serdecznie
Proszę o pomoc w rozwiązaniu zadań ze statystyki matematycznej.
Zadanie 1.
Podczas zjazdu zapytano losowo uczniów o wzrost.
Uzyskane dane zapisano w szeregu szczegółowym: 160 165 165 168 170 171 174 175 175 175 180 180 182 183 185 186 187 190.
a) określić charakter badania
b) dla tych danych zbudować szereg rozdzielczy z przedziałami klasowymi.
Zadanie 2.
W dwóch miastach przeprowadzono ankietę, w których zapytano losowo o ulubione miejsca na wakacje
miejsca na wakacje:
1. góry
2. morze
3. jeziora
4. komputer
5. inne
Liczba osób: SZCZECIN
a. 35
b. 15
c. 25
d. 5
e. 10
Liczba osób: Kraków
a. 30
b. 50
c. 45
d. 10
e. 5
Wykorzystując wskaźnik struktury porównaj zbiorowość z punktu widzenia preferencji dotyczących miejsca na wakacje.
Zadanie3.
W dwóch regionach rolniczych przeprowadzono badanie mające na celu porównanie wielkości gospodarstw indywidualnych. Badanie wykazało, że powierzchnia wynosiła 6ha. Współczynnik zmienności liczony o odchylenie standardowe wynosi 0,3. Dla regionu II dane przedstawia tabelka. Porównać powierzchnię gospodarstw w obu regionach wykorzystując miary położenia i zmienności.
Wielkość gospodarstwa w ha
a) 2-4
b) 4-6
c) 6-8
d). 8-10
e). 10-12
Odsetek gospodarstw:
a. 10
b. 20
c. 25
d. 35
e. 10
Zadanie 4.
W celu zbadania zależności miedzy wysokością obrotów (Y) w sklepach a liczbą zatrudnionych sprzedawców (X) wylosowano niezależnie 8 sklepów i uzyskano informacje:
Liczba sprzedawców :
a. 1
b. 2
c. 3
d. 3
e. 3
f. 5
g. 5
h. 6
Obroty ( w tys. zł):
a). 1
b). 2,5
c). 2
d). 5
e). 6,5
f). 8
g). 8
h). 9
a) wykorzystując współczynnik korelacji liniowej Pearsona zbadać siłę i kierunek zależności miedzy cechami Y i X
b) w jakim procencie obroty zależą od liczby sprzedawców?
Zadanie 5.
Na podstawie danych dotyczących wyników egzaminów końcowych ( Y - w punktach), ilorazu inteligencji (X) i liczby godzin tygodniowo poświęconych na naukę (Z) wybranej grupy uczniów otrzymano wyniki:
Sx = 9,24; Sy= 17,77 punktów; Sz = 3,07 godz; cov(x,y) = 130,4; cov(x,z) = 9,63;
cov(y,z) = 46.
Zbadać w jakim procencie na wyniki egzaminu wpływa iloraz inteligencji, a w jakim czas poświęcony na naukę. Który z tych czynników silniej wpływa na wyniki egzaminu.