O grze w ruletkę

Definicja klasyczna. Prawdopodobieństwo warunkowe i całkowite. Zmienne losowe i ich parametry. Niezależność. Prawa wielkich liczb oraz centralne twierdzenia graniczne i ich zastosowania.
janusz47
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 7918
Rejestracja: 18 mar 2009, o 16:24
Płeć: Mężczyzna
Podziękował: 30 razy
Pomógł: 1671 razy

O grze w ruletkę

Post autor: janusz47 »

Od ponad dwustu lat znana jest w Europie gra w ruletę. Jednym z rekwizytu w tej grze jest ruleta, Jest to swobodnie poruszająca tarcza w kształcie talerza, którego dno podzielono na \(\displaystyle{ 37 }\) sektorów \(\displaystyle{ 18 }\) czarnych \(\displaystyle{ 18 }\) czerwonych i jeden biały. Oprócz opisanej wyżej rulety rekwizytami są: plansza z polami do obstawiania oraz żetony. Żetony są w różnych kolorach, każdy kolor w innej cenie.

Żetony można kłaść polu:

- z czarnym rombem, który reprezentuje liczby czarne ,

- z czerwonym rombem, który reprezentuje liczby czerwone,

-PAIR, który reprezentuje liczby parzyste,

-IMPAR, który reprezentuje liczby nieparzys,

- MANQUE - liczby \(\displaystyle{ 1 }\) do \(\displaystyle{ 18, }\).

- PASSE - liczby od \(\displaystyle{ 1 }\) do \(\displaystyle{ 36,}\)

- \(\displaystyle{ 12^{P} }\) (liczby od \(\displaystyle{ 1 }\) do \(\displaystyle{ 12 }\) to znaczy pierwszy tuzin

- \(\displaystyle{ 12^{M} }\) (liczby od \(\displaystyle{ 13 }\) do \(\displaystyle{ 24 }\) to znaczy drugi tuzin,

- \(\displaystyle{ 12^{D} }\) (liczby od \(\displaystyle{ 25 }\) do \(\displaystyle{ 36 }\) to znaczy trzeci tuzin,

- \(\displaystyle{ 0 }\) - pole zerowe

- trzy pola białe ( pola puste) .

Każdy z graczy kupuje dowolną ilość żetonów i po słowach " gra się rozpoczyna" rozmieszcza swoje żetony na planszy. Następnie ruleta zostaje wprowadzona w ruch, zaś w kierunku przeciwnym do jej ruchu zostaje wrzucona metalowa kulka. Numer sektora, w którym zatrzyma się kulka, jest wylosowaną liczbą.

W grze w ruletę przeprowadza się więc doświadczenie losowe o jednakowo prawdopodobnych wynikach. Przestrzenią wyników jest zbiór:

\(\displaystyle{ \Omega = \{ 0,1,2,..., 36 \}. }\)

\(\displaystyle{ P(\omega_{i}) = \frac{1}{37}, \ \ i= 0,1,2,..., 36 }\)


Na planszy opisanej wyżej obstawia się dwa rodzaje pól:

- numery tj. kwadraty z numerami od \(\displaystyle{ 0 }\) do \(\displaystyle{ 36 }\)

oraz

- szanse tj. pola oznaczające co najmniej dwuelementowe podzbiory zbioru \(\displaystyle{ \Omega. }\)

Kładąc żeton na szansach gracz stawia na pewne zdarzenie.

Jeśli gracz postawił na przykład na polu \(\displaystyle{ PAIR, }\) to znaczy że postawił w grze na zdarzenie

\(\displaystyle{ C = \{ wylosowana \ \ liczba \ \ będzie \ \ parzysta \} }\)

\(\displaystyle{ C }\) jest zbiorem

\(\displaystyle{ C = \{ 2,4,6,8, ..., 34, 36 \} }\)

Prawdopodobieństwo tego zdarzenia

\(\displaystyle{ P(C) = \frac{|C|}{|\Omega|} = \frac{18}{37}. }\)

Załóżmy, że gracz kupił dwa żetony i jeden położył na polu PAIR drugi na polu z czarnym rombem.

Gracz postawił zatem na dwa zdarzenia:

\(\displaystyle{ C = \{ wylosowana \ \ liczba \ \ będzie \ \ parzysta\} }\)

\(\displaystyle{ D = \{ wylosowana \ \ liczba \ \ będzie \ \ czarna \}.}\)

Jak jest szansa, że wygra ?

W modelu probabilistycznym losowania liczby mamy:

\(\displaystyle{ C = \{ 2,4,6,8, 10, 12, 14,16,18,20,22,24,26,28,30,32,34, 36 \} }\)

\(\displaystyle{ D = \{ 2,4, 6,8,10, 11, 13,15,17,20,22,24,26, 28, 29,31,33, 35\} }\)

Prawdopodobieństwo sumy zdarzeń \(\displaystyle{ \{ C \cup D \} }\)

\(\displaystyle{ P( \{ C \cup D\}) = P(C) + P(D) - P(C \cap D) }\)

\(\displaystyle{ P(\{C \cup D\}) = \frac{18}{37} + \frac{18}{37} - \frac{10}{37} = \frac{26}{37}.}\)

Jak widzimy obliczanie prawdopodobieństw zdarzeń pojedynczych doświadczeń losowych (szans wygranej) w grze ruleta nie sprawia większych trudności i może być wykorzystane w nauczaniu elementarnego rachunku prawdopodobieństwa.

Należy zwrócić uwagę że jest to jedna z najpopularniejszych gier, które są obecnie dostępne zarówno w kasynach stacjonarnych, jak i online na całym świecie.

Zakończenie udziału w tej grze może wywołać u grających radość lub rozpacz.

Albert Einstein mawiał, że " nie ma innej możliwości wygrania w ruletkę, niż zgarnąć ze stołu pieniądze, gdy krupier się zagapi"
Czy geniusz miał rację?

Literatura

Adam Płocki Prawdopodobieństwo wokół nas. rachunek prawdopodobieństwa dla uczniów i nauczycieli. Wydawnictwo Adam Płocki Kraków 1995.
ODPOWIEDZ