Tydzień temu był drugi etap. Wyniki ponoć w środę; siedzimy tutaj jak na szpilkach.
Jaki był w tym roku poziom trudności waszym zdaniem? Jak zgadujecie próg?
Moim zdaniem 1 i 2 były dość łatwe, pewnie po ok. 40% uczestników je zrobi (tzn. dostanie 5 lub 6 punktów), 3 było mniej więcej na spodziewanym poziomie trudności, może z 20, 25% zrobi, 4 było dość trudne - nie spodziewam się żeby więcej niż 10% zrobiło, natomiast 5 było bardzo trudne, zrobi je IMHO max 5%.
Zależy co rozumiemy pod pojęciem 'trudne'. Ja mam na myśli, że 5 było IMHO trudniejsze niż średnie zadanie nr. 5 z ostatnich 12 lat II etapu OMJ. Zadanie 2 z kolei wydaje mi się łatwiejsze niż średnie 2 z tych II etapów, a zadania 1, 3 i 4 - mniej więcej tak samo trudne, jak zawsze. W związku w tym wydaje mi się, że tegoroczna edycja była 'średniotrudna' i próg powinien wyjść z tego też 'średni' - może około 15 punktów?
Takie wrażenie po ostatniej sesji treningowej z synem, podczas której przerobiliśmy wszystkie zadania z 12 ostatnich II etapów.
Zadania na pewno trudniejsze niż w zeszłym roku (próg 21 pkt) i nieco łatwiejsze niż 2 lata temu (próg 13 pkt). W tym roku osoby z pełnymi 3 zadaniami wydaje się, że powinny być spokojne o awans do finału, mniejsza szansa że wystarczą 2,5 zadania.
Problemy 4 i 5 naprawdę nie były proste z punktu widzenia ucznia z klasy ósmej lub siódmej, nawet zważając na fakt, że zadanie 5 można rozwiązać w trzech zdaniach. Również w zadaniu 1 było gdzie się zaciąć lub pomylić. Najprostsze zadania 2 i 3, jednak zadanie 3 było z geometrii, która zawsze potrafi sprawić trochę problemów.
Spośród moich uczniów na ten moment 5 rozwiązało w pełni poprawnie przynajmniej 3 zadania, jednak nie mam informacji od wszystkich. Z relacji wiem też, że w Krakowie bardzo nieliczni zgłaszali podczas sprawdzenia 4 lub 5 zadań, a nawet 3 zadania zgłosiło około 10 osób spośród 80.
Mój chłopak ma 2 i 3 na pewno dobrze, spodziewamy się po 6 punktów, na 4 i 5 napisał zgodnie z rozkazem swoje obserwacje, ale tu osobiście dałbym 0 punktów.
Pierwsze - założył że \(\displaystyle{ a\cdot (b+c) > b\cdot (a+c)}\); stąd doszedł do \(\displaystyle{ (a-b)\cdot c = 1}\) i teraz wywnioskował, że \(\displaystyle{ a-b=1}\) i \(\displaystyle{ c=1}\) - czyli pominął przypadek \(\displaystyle{ a-b=-1}\) i \(\displaystyle{ c=-1}\); potem dobrze. Ciekawe ile ze to obetną, osobiście dałbym 5 bo jednak zadanie jest rozwiązane a pominięty przypadek robiło się identycznie...
Ostatnio zmieniony 20 sty 2024, o 20:23 przez Jan Kraszewski, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód:Brak LaTeXa - proszę zapoznać się z instrukcją: https://matematyka.pl/latex.htm.
Ja niestety nie mam takich doświadczeń jak wy ja po porostu popatrzę sobie na zadanie i czasem uda mi się znaleźć rozwiązanie...
I nie posiadam żadnych chłopaków, którzy by mi to rozwiązali...
No cóż, są wyniki i mamy dokładnie te spodziewane 56600 = 17, ale próg to 19 punktów... Jednak zadania okazały się jeszcze łatwiejsze, niż mi się wydawało.
Myślę, że przeszacowałeś trudność zadania 3. - jednak ono było takim absolutnie standardowym zadaniem na przystawanie trójkątów.
Ja swoich uczniów uczę zaznaczania boków o jednakowej długości jednakowym kolorem (jak nie ma kolorów, kreatywnie wybrnąć z problemu). Wtedy jeśli też odcinek z tezy zaznaczy się jakimś kolorem, to gdyby teza była prawdziwa, to byłaby ewidentna cecha przystawania bbb. No ale skoro nie możemy założyć tezy, to trzeba szukać cechy bkb. A tu było jeszcze lepiej, bo tak naprawdę dwa narzucające się trójkąty miały 2 boki i wszystkie 3 kąty równe, więc mamy więcej niż potrzeba informacji do przystawania.
Wydaje mi się, że będzie wyraźna dysproporcja między wynikami zadań 1-3 a wynikami zadań 4-5. Jak będzie naprawdę, dowiemy się po ukazaniu się ostatecznych wyników i statystyk.
Skorzystam z okazji i od razu się zareklamuję, że zrobiłem taką transmisję live na YouTube, gdzie rozwiązywałem te zadania "na żywo" bez ich wcześniejszej znajomości (chętni znajdą), tam mówiłem trochę więcej obserwacji "na szybko" o tych zadaniach.
W sumie racja - zadania geometryczne w których nie trzeba nic dorysować a robi się je po prostu na kątach są dużo łatwiejsze. Też spodziewam się wyraźnej dysproporcji pomiędzy wynikami za 1,2,3 i wynikami za 4 i 5. Teraz myślę że pierwsze i drugie zrobi po 40%, trzecie 35%, czwarte 10% a piąte 5%.
Trochę lipa - moim zdaniem dobre zadania na II i III etapie to takie ze zróżnicowanym poziomem trudności - coś w stylu 50%, 40%, 25%, 10%, 5% dobrze by odsiało 'godnych' od 'niegodnych'. Chociaż oczywiście wiadomo, że ciężko ocenić z góry, co okaże się trudne dla uczestników.
Aczkolwiek w komentarzach pod jednym z ostatnich postów na FB OMJ właśnie zobaczyłem taki wpis:
[...] przeprowadzamy ankietę wśród uczestników zawodów II stopnia i jej dotychczasowe wyniki (ponad 300 głosów) wskazują na to, że za najłatwiejsze uważane jest zadanie 2. Zadanie 1 oceniane jest jako średnio trudne, zadania 3 i 4 - jako dość trudne, a zadanie 5 - jako najtrudniejsze.
właśnie oglądnąłem, naprawdę podoba mi się bardzo logiczny i uporządkowany sposób w jaki Sylwek tłumaczy i rozwiązuje. Dało mi do myślenia - sam będę musiał bardziej uporządkować moje lekcje jakoś w ten deseń.
Piąte mu zabiło klina dokładnie tak samo jak mnie Tez nad tym siedziałem z pół godziny zanim wpadłem na ten trik i dlatego wydaje mi się, że wiecej niż 5% tego nie zrobi...
Ostatnio zmieniony 1 lut 2024, o 06:35 przez admin, łącznie zmieniany 3 razy.
Powód:Usunięto aktywny link do strony zewnętrznej!
możesz wyjaśnić, skąd taka opinia o Sylwku? nie zauważyłem, żeby jego wpisy na forum cechowały się wybitnym zarozumialstwem, niemiłością czy nadąsaniem