Zadanie z życia wzięte

Wielokąty (n>3). Okręgi. Inne figury płaskie. Zadania i twierdzenia z nimi związane. Geometria rzutowa na płaszczyżnie.
JanekM
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1
Rejestracja: 2 sty 2023, o 12:59
Płeć: Mężczyzna
wiek: 33

Zadanie z życia wzięte

Post autor: JanekM »

Dzień dobry!
Dawno dawno temu miałem coś wspólnego z matematyką, geometrią, niestety to było tak dawno temu, że musze się zwrócić do Państwa o pomoc.
Mamy następujący rysunek
signal-2023-01-02-124629_002.jpeg
Wiemy ponadto że: Odcinek \(\displaystyle{ QS = 61,}\) a \(\displaystyle{ QA = 41}\). Ponadto kąt pomiędzy \(\displaystyle{ R}\) i \(\displaystyle{ r}\) jest prosty, \(\displaystyle{ dH = 15,}\) a \(\displaystyle{ dD = 10.}\)
Ostatnio zmieniony 2 sty 2023, o 13:33 przez Jan Kraszewski, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód: Teraz nie linkujemy zdjęć, tylko załączamy jako załączniki. Brak LaTeX-a. Proszę zapoznać się z instrukcją: http://matematyka.pl/latex.htm.
3a174ad9764fefcb
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 287
Rejestracja: 18 lip 2022, o 17:46
Płeć: Mężczyzna
wiek: 40
Podziękował: 3 razy
Pomógł: 41 razy

Re: Zadanie z życia wzięte

Post autor: 3a174ad9764fefcb »

Przedstawione dane są niewystarczające. Można narysować różne rysunki spełniające warunki zadania, ale dające różne wyniki. Zacznijmy rysunek od punktu \(Q\) i prostej poziomej. Następnie kreślimy okręgi o promieniach \(61\) i \(41\) o środku w punkcie \(Q\). Na tych okręgach za chwilę wybierzemy punkty \(A\) i \(S\). Odcinek \(AS\) ma być prostopadły do \(BT\), więc prosta \(AS\) będzie nachylona do poziomu pod kątem \(-\arctg \frac{dD}{dH}=-\arctg\frac23\). Jeśli narysujemy dowolną prostą pod takim kątem, przecinającą oba okręgi, to możemy następnie dokończyć rysunek, otrzymując różne wyniki w zależności od tego, gdzie dokładnie narysujemy tę prostą. Gdy już mamy punkty \(A\) i \(S\) w przecięciu prostej z okręgami, to punkt \(P\) znajdujemy na symetralnej odcinka \(AS\). Z dorysowaniem punktów \(B\) i \(T\) myślę że już sobie poradzisz.
ODPOWIEDZ