Dowody dotyczące pól wielokątów - egzamin ósmoklasisty
-
- Użytkownik
- Posty: 266
- Rejestracja: 11 cze 2018, o 19:12
- Płeć: Kobieta
- Lokalizacja: Płock
- Podziękował: 69 razy
Dowody dotyczące pól wielokątów - egzamin ósmoklasisty
Mam do Państwa pytanie czy zadania na dowodzenie dotyczące pól wielokątów w figurach płaskich
nie obowiązują na egzaminie ósmoklasisty? Z podstawy programowej ze str.18 oraz str.21−22 z
rozporządzenia: wydaje mi się, że obowiązują jedynie zadania dotyczące kątów i
przystawania trójkątów.
Czy mamy pewność, że nie mogą pojawić się na egzaminie i nie trzeba ich wprowadzać na lekcjach?
Z góry bardzo dziękuję.
nie obowiązują na egzaminie ósmoklasisty? Z podstawy programowej ze str.18 oraz str.21−22 z
rozporządzenia: wydaje mi się, że obowiązują jedynie zadania dotyczące kątów i
przystawania trójkątów.
Czy mamy pewność, że nie mogą pojawić się na egzaminie i nie trzeba ich wprowadzać na lekcjach?
Z góry bardzo dziękuję.
-
- Administrator
- Posty: 34304
- Rejestracja: 20 mar 2006, o 21:54
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Wrocław
- Podziękował: 3 razy
- Pomógł: 5203 razy
Re: Dowody dotyczące pól wielokątów - egzamin ósmoklasisty
Najprościej zadać to pytanie w CKE lub w swojej OKE. Wtedy odpowiedź ma walor oficjalności.
JK
JK
-
- Użytkownik
- Posty: 23497
- Rejestracja: 8 kwie 2008, o 22:04
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: piaski
- Podziękował: 1 raz
- Pomógł: 3265 razy
Re: Dowody dotyczące pól wielokątów - egzamin ósmoklasisty
Z tego co pamiętam to w dzienniku ustaw jest tylko to ze strony 18 punkt 9. Więc nie wyklucza to pojawienia się pola.
Strony 21-22 to komentarz do przepisów - a z takimi bywa różnie.
Zatem propozycja poprzednika jest do rozważenia.
[edit] W moim archiwum znalazłem (a mam zwyczaj zostawiać tylko to z oficjalnych stron - niestety bez zaznaczonego źródła) też w komentarzu do podstawy (było to jeszcze zanim została wprowadzona) :
,,Uczeń powinien :
28.3. umieć udowodnić zależności dotyczące pól wielokątów.
Z.28.a) Oblicz najkrótszą wysokość trójkąta prostokątnego o bokach długości
5 cm, 12 cm i 13 cm."
Strony 21-22 to komentarz do przepisów - a z takimi bywa różnie.
Zatem propozycja poprzednika jest do rozważenia.
[edit] W moim archiwum znalazłem (a mam zwyczaj zostawiać tylko to z oficjalnych stron - niestety bez zaznaczonego źródła) też w komentarzu do podstawy (było to jeszcze zanim została wprowadzona) :
,,Uczeń powinien :
28.3. umieć udowodnić zależności dotyczące pól wielokątów.
Z.28.a) Oblicz najkrótszą wysokość trójkąta prostokątnego o bokach długości
5 cm, 12 cm i 13 cm."
-
- Użytkownik
- Posty: 266
- Rejestracja: 11 cze 2018, o 19:12
- Płeć: Kobieta
- Lokalizacja: Płock
- Podziękował: 69 razy
Re: Dowody dotyczące pól wielokątów - egzamin ósmoklasisty
Dziękuję bardzo. A czy np. takie zadanie lub o podobnym stopniu trudności (wstawiam tylko ze względu na treść): może się pojawić na egzaminie? Osobiście wydaje mi się że nie, ponieważ należy zauważyć i wykorzystać w nim dwie ważne kwestie zarówno podobieństwo trójkątów jak i wskazanie miar i skorzystanie z kątów przyległych w celu zakończenia dowodu. Myślę, że jest to zbyt wiele kroków, jak na wymagania, o których czytałam w tym rozporządzeniu na egzamin ósmoklasisty. Z góry bardzo dziękuję.
-
- Użytkownik
- Posty: 23497
- Rejestracja: 8 kwie 2008, o 22:04
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: piaski
- Podziękował: 1 raz
- Pomógł: 3265 razy
Re: Dowody dotyczące pól wielokątów - egzamin ósmoklasisty
Raczej (na szybkiego) bez podobieństwa nie pójdzie - a podobieństwa nie ma w programie szkoły podstawowej.
-
- Użytkownik
- Posty: 266
- Rejestracja: 11 cze 2018, o 19:12
- Płeć: Kobieta
- Lokalizacja: Płock
- Podziękował: 69 razy
Re: Dowody dotyczące pól wielokątów - egzamin ósmoklasisty
przystawania* Najmocniej przepraszam, pomyłka merytoryczna wkradła mi się niczym literówka, aż wstyd
-
- Użytkownik
- Posty: 23497
- Rejestracja: 8 kwie 2008, o 22:04
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: piaski
- Podziękował: 1 raz
- Pomógł: 3265 razy
Re: Dowody dotyczące pól wielokątów - egzamin ósmoklasisty
Nazwałbym to zadanie ,,zaawansowanym". Pomimo, że uczniowie mają cechy przystawania trójkątów to tutaj ciężko je dostrzec.
A czy mogłoby być - jak nie chcą dostarczyć punktów to tak.
Często pisałem, że wymagania egzaminacyjne (dla podstawowej i średniej) nie są dopracowane (może z premedytacją) i różnie można interpretować ich zapisy.
Trochę też nie wierzę, że odpowiedź na pytanie skierowane bezpośrednio np do CKE będzie jednoznaczna - jest w wymaganiach to może się pojawić.
A czy mogłoby być - jak nie chcą dostarczyć punktów to tak.
Często pisałem, że wymagania egzaminacyjne (dla podstawowej i średniej) nie są dopracowane (może z premedytacją) i różnie można interpretować ich zapisy.
Trochę też nie wierzę, że odpowiedź na pytanie skierowane bezpośrednio np do CKE będzie jednoznaczna - jest w wymaganiach to może się pojawić.
-
- Użytkownik
- Posty: 266
- Rejestracja: 11 cze 2018, o 19:12
- Płeć: Kobieta
- Lokalizacja: Płock
- Podziękował: 69 razy
Re: Dowody dotyczące pól wielokątów - egzamin ósmoklasisty
Ok, dziękuję bardzo za odpowiedź. Chciałam jeszcze zapytać czy wie Pan może, gdzie mogłabym znaleźć poprzednią podstawę programową również skierowaną dla klas IV-VIII, która była podobno udostępniona przed aktualną? Z góry bardzo dziękuję.
-
- Użytkownik
- Posty: 6882
- Rejestracja: 7 gru 2010, o 16:50
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Staszów
- Podziękował: 50 razy
- Pomógł: 1112 razy
Re: Dowody dotyczące pól wielokątów - egzamin ósmoklasisty
Można zauważyć, że lewe ramię badanego kąta można otrzymać przez przesunięcie i obrót jego prawego ramienia co nieudolnie starałem się pokazać na rysunku.
Ale czy sposób ten mieści się w "podstawie"?
Ale czy sposób ten mieści się w "podstawie"?
-
- Użytkownik
- Posty: 927
- Rejestracja: 24 paź 2011, o 01:24
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Polska
- Podziękował: 75 razy
- Pomógł: 274 razy
Re: Dowody dotyczące pól wielokątów - egzamin ósmoklasisty
Mamy dwa kwadraty o bokach długości \(\displaystyle{ a}\) oraz \(\displaystyle{ b.}\) Jeśli u góry rysunku, z lewej strony narysujemy kwadrat o boku długości \(\displaystyle{ b,}\) a obok niego drugi kwadrat o boku długości \(\displaystyle{ a}\) to otrzymamy kwadrat o boku długości \(\displaystyle{ a+b.}\) Jeśli poprowadzimy odcinki wewnątrz kwadratu w podobny sposób jak na rysunku z zadania to otrzymamy coś takiego:
Mamy cztery takie same trójkąty o bokach \(\displaystyle{ a,b,c.}\) Zatem jeśli od największego kwadratu odejmę zarówno z lewej jak i z prawej strony takie same cztery trójkąty wówczas otrzymam kwadrat.
Kod: Zaznacz cały
https://i.postimg.cc/xdHTctmh/kwadrat.png
Mamy cztery takie same trójkąty o bokach \(\displaystyle{ a,b,c.}\) Zatem jeśli od największego kwadratu odejmę zarówno z lewej jak i z prawej strony takie same cztery trójkąty wówczas otrzymam kwadrat.
-
- Użytkownik
- Posty: 22216
- Rejestracja: 15 maja 2011, o 20:55
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Bydgoszcz
- Podziękował: 38 razy
- Pomógł: 3755 razy
Re: Dowody dotyczące pól wielokątów - egzamin ósmoklasisty
A może romb?Elayne pisze: ↑22 sie 2020, o 05:59 Mamy dwa kwadraty o bokach długości \(\displaystyle{ a}\) oraz \(\displaystyle{ b.}\) Jeśli u góry rysunku, z lewej strony narysujemy kwadrat o boku długości \(\displaystyle{ b,}\) a obok niego drugi kwadrat o boku długości \(\displaystyle{ a}\) to otrzymamy kwadrat o boku długości \(\displaystyle{ a+b.}\) Jeśli poprowadzimy odcinki wewnątrz kwadratu w podobny sposób jak na rysunku z zadania to otrzymamy coś takiego:
Kod: Zaznacz cały
https://i.postimg.cc/xdHTctmh/kwadrat.png
Mamy cztery takie same trójkąty o bokach \(\displaystyle{ a,b,c.}\) Zatem jeśli od największego kwadratu odejmę zarówno z lewej jak i z prawej strony takie same cztery trójkąty wówczas otrzymam kwadrat.