Budowa płotu

Permutacje. Kombinacje. Wariacje. Rozmieszczanie kul w urnach. Silnie i symbole Newtona. Przeliczanie zbiorów. Funkcje tworzące. Teoria grafów.
hutsalo
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 143
Rejestracja: 14 sty 2022, o 19:44
Płeć: Mężczyzna
Podziękował: 59 razy

Budowa płotu

Post autor: hutsalo »

Znów zadanko z rekursji:
0aa7d4a125a86.png
Myślałem, że rozwiąże to w dość intuicyjny sposób, ale jak zrobie jeden krok to następny się wysypuje.
Ostatnio zmieniony 27 wrz 2023, o 21:45 przez Jan Kraszewski, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód: Nie linkujemy zdjęć, tylko załączamy jako załączniki.
Awatar użytkownika
kerajs
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 8585
Rejestracja: 17 maja 2013, o 10:23
Płeć: Mężczyzna
Podziękował: 307 razy
Pomógł: 3351 razy

Re: Budowa płotu

Post autor: kerajs »

To nie jest zadanie, lecz forma łamigłówki.
Gdyby chodziło o samą ilość pionowych prętów opisuje wzór \(\displaystyle{ a_{n}=3a_{n-1}-1}\) przy \(\displaystyle{ a_1=1}\). Jednak uwzględniając różnice w grubości pionowych prętów, to zamieszczone rysunki spełniają zależność \(\displaystyle{ a_{n}=2a_{n-1}+3a_{n-2}-2}\) .
Możliwe że kolejny rysunek podważyłby (lub nie) poprawność powyższego wzoru, jednak tak naprawdę to nie wiadomo czy jest on poprawny, tj. zgodny z tym co autor miał na myśli.
Oczywiście istnieją inne zależności równie dobrze opisujące te rysunki. Choćby \(\displaystyle{ a_{n}=2a_{n-1}+(n-2)a_{n-2}-\left[ \frac{n}{5} \right] -\left[ \frac{n-1}{4} \right] }\) .

Moim zdaniem, ''zadanie'' ma zerową wartość dydaktyczną, a kontekst realistyczny czyni je absurdalnym.
hutsalo
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 143
Rejestracja: 14 sty 2022, o 19:44
Płeć: Mężczyzna
Podziękował: 59 razy

Re: Budowa płotu

Post autor: hutsalo »

Moim zdaniem, ''zadanie'' ma zerową wartość dydaktyczną, a kontekst realistyczny czyni je absurdalnym.
Trudno się nie zgodzić z tym stwierdzeniem. Dzięki
ODPOWIEDZ