Zadania z kółek matematycznych lub obozów przygotowujących do OM. Problemy z minionych olimpiad i konkursów matematycznych.
Regulamin forum
Wszystkie tematy znajdujące się w tym dziale powinny być tagowane tj. posiadać przedrostek postaci [Nierówności], [Planimetria], itp.. Temat może posiadać wiele różnych tagów. Nazwa tematu nie może składać się z samych tagów.
Właśnie co z tego czy nic czy ma to jakoweś konsekwencje bo śmiem przypuszczać że może się zdarzyć , że f(pusty) może przybrać kilka wartości a czy to będzie dalej funkcja ??
a jak nie przybierze to co wtedy???
arek1357 pisze:Właśnie co z tego czy nic czy ma to jakoweś konsekwencje bo śmiem przypuszczać że może się zdarzyć , że f(pusty) może przybrać kilka wartości a czy to będzie dalej funkcja ??
a jak nie przybierze to co wtedy???
bo właśnie o to chodzi w zadaniu aby zliczyć tylko te funkcje w których nie mamy żadnych "podwójnych wartości"
Pomyślałem trochę i napiszę o moich spostrzeżeniach jak to widzę więc:
Najpierw zauważmy , że dla podzbiorów jednoelementowych a więc przecięcie puste, wartości na tych podzbiorach muszą być co najwyżej dwie np jeśli f(pusty)=a to:
f(A1)=f(A2)=.....j , gdzie j=a lub b i a<b ,oraz b występuje co najwyżej 1 raz , Ai- jednoelementowe
zresztą dorzucę tabelkę reprezentującą te funkcje dla n=2 i m=2 ... \(\displaystyle{ \ \ I \ \ \ \ II \ \ \ \ \ \ \ \ III }\)
na dole mamy wszystkie możliwe funkcje wypisane w wierszach spełniające warunki naszego zadania
dla n=2,m=2.
widać ,że ilość tych funkcji c(n,m)=5=1*1+2*2 co się zgadza.
Będziemy teraz zwiększać m a n zostanie =2.
dla m=3 mamy zbiór wartości={1,2,3}.
tabelkę podzieliłem na kolumny(Panele I,II,III) żeby było łatwiej obserwować wartości funkcji...
Spróbujmy teraz zliczać funkcje ,Zobaczmy ,że funkcji przyjmujących pojedyncze wartości ,
a więc (1), (2) jest dwie-2 , funkcji przyjmujących dwie wartości ,a więc(1,2) jest trzy -3
co da nam wyrażenie:
2*1+1*3=5
a teraz połóżmy: m=3 czyli zbiór wartości wynosi: {1,2,3}
I znowu dzielmy wszystkie funkcje na klasy , te co przyjmują jedną wartość a więc (1), (2), (3)
dwie wartości (1,2) (1,3) (2,3), i te co przyjmują 3 wartości (1,2,3)
co będzie:
3*1+3*3+1*2=14, analogicznie dla m=4 postępujemy itd...
Zauważmy jeszcze, że w tym przypadku funkcja nie może na raz przyjmować więcej nić 3 wartości
a więc dla m=4 mamy:
4*1+6*3+4*2=30 lu jak kto woli:
\(\displaystyle{ {4\choose 1}*1 +{4\choose 2}*3+ {4\choose 3}*2=30}\)
dla n=5 będzie:
I ilość funkcji wynosi 9 co zgadza się ze wzorem bo:
\(\displaystyle{ 1^{3} +2^{3}=9}\)
-- 27 grudnia 2009, 16:30 --
Troszkę pierwszy wiersz się przesunął w prawo
-- 27 grudnia 2009, 16:58 --
łatwo sprawdzić że dla m=2 i zwiększając n, ilość funkcji będzie się zwiększać rekurencyjnie w stosunku do poprzedniego n, mianowicie:
\(\displaystyle{ c(n+1,2)=2*c(n,2)-1}\)
co też zgodne jest ze wzorem:
\(\displaystyle{ 1^{n}+2^{n}}\)-- 27 grudnia 2009, 17:01 --Oczywiście to nie żaden ścisły dowód tylko próba przybliżenia (obłaskawienia) treści zadania oraz
dalszego wyciągania wniosków