Wektor stałej prędkości liniowej w ruchu po okręgu.

Ruch prostoliniowy, po okręgu, krzywoliniowy. rzuty. Praca, energia i moc. Zasady zachowania.
MarianP
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 7
Rejestracja: 3 wrz 2018, o 14:51
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Polska
Podziękował: 2 razy

Wektor stałej prędkości liniowej w ruchu po okręgu.

Post autor: MarianP »

treść zadania
treść zadania
Dobry wieczór!
Pewnie zadanko jest banalne, ale nie rozumiem, a chciałbym. Dorzucam co mam w zeszycie, ale właściwie nic tam nie musi być dobrze bo było na szybko przepisywane.
Po pierwsze nie rozumiem zasady rysowania tych przerywanych linii. Tzn. rozumiem tylko że jedna ma przechodzić przez dany punkt, a druga być prostopadła. Tylko po co to właściwie?
Po drugie kąty: czy w każdym punkcie mam stosować sin/cos kąta między 0F, a, dajmy na to 0E? Więc byłoby 330 stopni? Czyli stosujemy sinus330=(-0,5) i cos330=0,866, dobrze rozumuję?
Załączniki
zeszyt.jpg
Awatar użytkownika
siwymech
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 2430
Rejestracja: 17 kwie 2012, o 14:18
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Nowy Targ
Podziękował: 8 razy
Pomógł: 610 razy

Re: Wektor stałej prędkości liniowej w ruchu po okręgu.

Post autor: siwymech »

2996309d0694d993med.png
2996309d0694d993med.png (142.53 KiB) Przejrzano 288 razy
1.Wektor prędkości na torze krzywoliniowym jest styczny do toru, ma wartość stałą na torze( warunek z treści zadania), natomiast zmienia się jego kierunek.
Zachodzi pytanie o prostą styczną do okręgu. Na rysunku należy zobrazować położenie wektora prędkości i promienia łączącego punkt styczności ze środkiem okręgu np; punktu B i p.O. Promień okręgu oznaczono symbolem \(\displaystyle{ R.}\)
2.Graficzne i rachunkowe wyznaczenie rzutów wektora prędkości na przyjęte osie układu \(\displaystyle{ x , y.}\)
2.1.Graficznie
    Przyjąć skalę podanej prędkości i rozłożyć wektor na dwie składowe wzdłuż podanych kierunków tj. osi \(\displaystyle{ x ,y}\)- metoda równoległoboku lub trójkąta prędkości
    2.2. Rachunkowo
    a.Zrzutować prostokątnie wektor prędkości na osie \(\displaystyle{ x,y}\)-prowadzimy proste prostopadłe do osi przez początek i koniec wektora
    b. Wykorzystać( twierdzenie o rzucie wektora na oś) trójkąt prostokątny i znaleźć z funkcji trygonometrycznych wartości rzutów.
    Pomocne w znalezieniu kąta między rzutem, daną prędkością tw. o katach ,których ramiona są wzajemnie prostopadłe.
    Szczególne przypadki wektor prostopadły do osi, równoległy do osi.
    c. Pamiętać należy o znaku rzutu. Znak dodatni gdy rzut zgodny ze zwrotem osi w przeciwnym razie znak rzutu ujemny!
    ................................
    Np.: Rzuty prędkości w p.B
    \(\displaystyle{ v _{oBx}=-v _{o} \cdot \cos45 ^{\circ} }\)
    \(\displaystyle{ v _{oBy}=-v _{o} \cdot \cos(90 ^{\circ} -45 ^{\circ} )=-v _{o} \cdot \sin45 ^{\circ} }\)
    Ostatnio zmieniony 17 paź 2023, o 19:51 przez Jan Kraszewski, łącznie zmieniany 1 raz.
    Powód: Nie linkujemy zdjęć, tylko załączamy jako załączniki.
    Awatar użytkownika
    AiDi
    Moderator
    Moderator
    Posty: 3843
    Rejestracja: 25 maja 2009, o 22:58
    Płeć: Mężczyzna
    Lokalizacja: Warszawa
    Podziękował: 45 razy
    Pomógł: 702 razy

    Re: Wektor stałej prędkości liniowej w ruchu po okręgu.

    Post autor: AiDi »

    Stała prędkość wyklucza ruch po okręgu, ale no, czepiam się. Powinno być stała wartość prędkości.
    ODPOWIEDZ