Algebra Kubusia - matematyka języka potocznego

Projekty i prace naukowe i badawcze. Nowatorskie idee matematyczne. Literatura specjalistyczna.
rafal3006
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 150
Rejestracja: 11 mar 2007, o 19:05
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Warszawa
Pomógł: 1 raz

Algebra Kubusia - matematyka języka potocznego

Post autor: rafal3006 »

Algebra Kubusia - matematyka języka potocznego
2022-12-24 Premiera
"Kompendium algebry Kubusia" w pdf

Kod: Zaznacz cały

https://www.dropbox.com/s/w2xq4aw900j7pb0/Kompendium%20algebry%20Kubusia.pdf?dl=0
Uwaga:
Usunąłem zarówno z niniejszego postu, jak i z "Kompendium algebry Kubusia" w pdf wszelkie linki do forów zewnętrznych, by nie złamać regulaminu matematyki.pl, który tego zakazuje.

Dzień dobry,
Nazywam się Stanisław Gardynik (nick: Rafał3006)

Moja misja na Ziemi:
Przekonywać do algebry Kubusia ziemskich matematyków, dopóki żył będę.
Resztę ludzkości nie muszę przekonywać.
Dlaczego nie muszę?
Wszyscy, od 5-cio latka poczynając, jesteśmy naturalnymi ekspertami algebry Kubusia w praktyce, bowiem pod nią podlegamy, nie mając żadnych szans, by się od niej uwolnić.
Oczywiście ziemscy matematycy też są naturalnymi ekspertami algebry Kubusia w praktyce, tylko póki co, o tym nie wiedzą.
Jak wszyscy wiemy, w wigilię zwierzątka mówią ludzkim głosem, życzę więc wszystkim matematykom by zrozumieli mowę 100-milowego lasu zapisaną w "Kompendium algebry Kubusia"

Kim jestem?
Jestem absolwentem elektroniki na Politechnice Warszawskiej, Instytut Automatyki, rok 1980.
Pierwszy przyzwoity mikroprocesor i8080 to rok 1974.
Moja praca magisterska to zrobiony w praktyce i działający system dwuprocesorowy ze wspólną pamięcią i wspólnymi układami wejścia/wyjścia na mikroprocesorze i8080.

Cztery lata po studiach wpadłem na pomysł napisania serii podręczników do nauki elektroniki dla hobbystów przy założeniu, że odbiorca nie zna prawa Ohma, czyli z założenia były to podręczniki dla I klasy LO, gdzie po łagodnej równi pochyłej czytelnik był prowadzony od takich pojęć jak napięcie, prąd, prawo Ohma … poprzez elektronikę klasyczną, bramki, układy scalone średniej skali integracji, układy mikroprocesorowe, do praktycznego programowania różnych sterowań w języku asemblera mikroprocesora Z80 przy pomocy opracowanego przeze mnie sterownika o nazwie CA80.

Po dwóch latach pracy dzieło ukończyłem. CA80 jest dziś legendą wśród starszej daty elektroników.
Doczekał się nawet debiutu w Krzemowej Dolinie na konferencji zabytkowych komputerów.
Link do konferencji (pozycja 46):

Kod: Zaznacz cały

https://vcfed.org/events/vintage-computer-festival-west/vcf-west-exhibits/
Prezentacja komputerka CA80 w Computer History Museum, Mountain View, 6-7 Sierpień 2022

Kod: Zaznacz cały

https://www.youtube.com/watch?v=RKOvcejgb_0&t=0s
Kris pisze: Ja składałem mojego CA80 jak miałem 14 lat, do dziś działa.
W przyszły weekend będę tego naszego CA80 pokazywał w "Krzemowej Dolinie" w ramach konferencji "Vintage Computer Festival West 2022", jeśli ktoś jest w okolicy to zapraszam do Computer History Museum w Mountain View 6-7 Sierpien 2022.
Kris
W 2006 roku po raz pierwszy w życiu usłyszałem termin "Klasyczny Rachunek Zdań" oraz zobaczyłem przykładowe zdania tu prawdziwe typu:
1: Jeśli 2+2=5 to jestem papieżem
2: Jeśli pies ma 8 łap to Księżyc krąży wokół Ziemi
3: Dwa plus dwa równa się cztery wtedy i tylko wtedy, gdy Płock leży nad Wisłą.

Dowód na serio prawdziwości zdania 1 znajdziemy tu:

Kod: Zaznacz cały

https://www.salon24.pl/u/disamis/540547,falsum-sequitur-quodlibet
Dowód na serio prawdziwości zdania 2 znajdziemy w podręczniku matematyki do I klasy LO:

Kod: Zaznacz cały

https://pl.wikibooks.org/wiki/Matematyka_dla_liceum/Logika/Sp%C3%B3jniki_logiczne#Implikacja
Komentarz do zdania 3 znajdziemy w Delcie'2013:

Kod: Zaznacz cały

http://www.deltami.edu.pl/temat/matematyka/logika/2013/02/28/Logika_sens_i_watpliwosci/
Zdania wyżej były dla mnie szokiem, bowiem z laboratorium bramek logicznych (I rok elektroniki) wyniosłem wiedzę, iż dowolnie złożone automaty cyfrowe w bramkach logicznych (algebra Boole'a) projektuje się wyłącznie przy użyciu zdań warunkowych "Jeśli p to q" w języku potocznym człowieka mającym zero wspólnego ze zdaniami warunkowymi "Jeśli p to q" jak wyżej, rodem z Klasycznego Rachunku Zdań.

Prace nad podłożeniem matematyki pod język potoczny człowieka trwały 17 lat i zakończyły się sukcesem.
Powstała publikacja:
"Algebra Kubusia - matematyka języka potocznego"

Pełna algebra Kubusia liczy 960 stron, dlatego napisałem oddzielną publikację (190 stron):
"Kompendium algebry Kubusia" w pdf

Kod: Zaznacz cały

https://www.dropbox.com/s/w2xq4aw900j7pb0/Kompendium%20algebry%20Kubusia.pdf?dl=0
Algebra Kubusia to język potoczny człowieka opisany matematycznymi znaczkami, których skorowidz można znaleźć we wstępie "Kompendium algebry Kubusia".
Jak widzimy, znaczków potrzebnych i wystarczających do matematycznej obsługi języka potocznego jest tyle, co kot napłakał.
O co chodzi w kompendium algebry Kubusia przedstawiłem we wstępie do tej publikacji.

Moim marzeniem jest podyskutować o algebrze Kubusia na forum matematyka.pl.

Warunkiem koniecznym zrozumienia algebry Kubusia jest zrozumienie jej kręgosłupa zapisanego w "Kompendium algebry Kubusia" z czego wynika, że po pierwsze i najważniejsze musimy zrozumieć teorię i przykłady zawarte w tej publikacji i dopiero po tym fakcie możemy formułować swoje osobiste przykłady z języka potocznego. Mam nadzieję, że dyskusja na temat "Kompendium algebry Kubusia" będzie przebiegała w ten sposób, iż czytelnik czyta AK i pisze czego nie rozumie, z czym się nie zgadza - wtedy cierpliwe będę wyjaśniał.

Jak obalić algebrę Kubusia?
Wystarczy pokazać przy pomocy rachunku zero-jedynkowego jedno fałszywe prawo w "Kompendium algebry Kubusia" lub jedno zdanie z języka potocznego którego wartość logiczna jest inna niż napisano w tej publikacji.
Nie mam zamiaru dyskutować na temat nieskończonej ilości zdań z języka potocznego innych niż w "Kompendium algebry Kubusia" bo po pierwsze i najważniejsze musimy zrozumieć teorię i przykłady zawarte w tej publikacji i dopiero po tym fakcie możemy formułować swoje osobiste przykłady z języka potocznego.

Wszystkim chętnym życzę powodzenia w obalaniu algebry Kubusia.

W algebrze Kubusia 100% definicji dotyczących logiki matematycznej jest innych niż znane matematykom definicje. Oczywiście nie chodzi tu o tabele zero-jedynkowe spójników logicznych, bo te mamy wspólne, ale o interpretację tych tabel.

Z tego powodu jedynym sensownym działem, gdzie dyskusja na temat AK może mieć miejsce jest "Kawiarnia Szkocka".
Tematyka "Kawiarni Szkockiej" to:
Projekty i prace naukowe i badawcze. Nowatorskie idee matematyczne. Literatura specjalistyczna.

Algebra Kubusia to zdecydowanie to wytłuszczone.
Byłbym wdzięczny, gdyby admin matematyki.pl pozwolił mi na taką dyskusję oraz gdyby znaleźli się matematycy chcący podyskutować na temat algebry Kubusia.

Moja końcowa prośba:
Proszę o pozwolenie (w drodze wyjątku) na używanie znaczków zdefiniowanych w algebrze Kubusia zgodnie z oryginalną publikacją, czyli bez konieczności stosowania latexa.

Uzasadnienie:
Nie ma ani jednego matematycznego znaczka zdefiniowanego w latexie (z wyjątkiem negacji "\(\displaystyle{ \neg }\)"), który by pasował do algebry Kubusia.

Dowód:
Nawet najprostsze spójniki "i"(\(\displaystyle{ *}\)) i "lub"(\(\displaystyle{ +}\)) mają inne znaczenie niż w aktualnej logice matematycznej, bowiem w algebrze Kubusia zachodzi tożsamość znaczków:
Spójnik „i”(\(\displaystyle{ *}\)) z języka potocznego = bramka AND (\(\displaystyle{ *}\)) w technice = koniunkcja (\(\displaystyle{ *}\)) w matematyce
Spójnik „lub”(\(\displaystyle{ +}\)) z języka potocznego = bramka OR(\(\displaystyle{ +}\)) w technice = alternatywa (\(\displaystyle{ +}\)) w matematyce

Teoretycznie można zdefiniować w latexie zupełnie nowe znaczki, bo ani jeden stary znaczek nie pasuje do algebry Kubusia, tylko po co?
Opisywanie języka potocznego w znaczkach zdefiniowanych w latexie wymusi konieczność napisania kolejnej wersji algebry Kubusia gdzie znaczki zdefiniowane w latexie będą inne niż w oryginale AK
Poza tym pisanie o algebrze Kubusia w znaczkach zdefiniowanych w lateksie dla każdego piszącego będzie koszmarem, czyli masa sztucznych symboli dla zapisania prostego znaczka z oryginalnej wersji AK, łatwo dostępnego bezpośrednio z klawiatury ASCII.

Podsumowując:
Wyłącznie w znaczkach oryginalnych z AK dostępnych z klawiatury ASCII o algebrze Kubusia będzie można dyskutować na absolutnie każdym forum - latex nie jest tu do niczego potrzebny bo znaczków w AK jest tyle, co kot napłakał.

Dodano po 10 dniach 11 godzinach 33 minutach 10 sekundach:

2023-01-04

Dzień dobry,
Nie jestem zaskoczony, że nie rozwinęła się tu żadna dyskusja.
Główny powód tego stanu rzeczy jest następujący:
Matematyk przeczytawszy we wstępie, iż 100% definicji w algebrze Kubusia jest innych niż w aktualnej, ziemskiej logice matematycznej zamyka AK i dalej nie czyta.

Czekam na pierwszego ziemskiego matematyka, który zacznie na czytać "Kompendium algebry Kubusia" komentując na żywo to, co czyta.

Jak czytać "Kompendium algebry Kubusia"?

Moja propozycja:
Matematykom (i wszystkim innym) proponuję zacząć od punktu 2.0 (z pominięciem punktu 1.0), bo tu zaczynają się najciekawsze i jednocześnie trywialne rzeczy, czyli definiowanie zdań warunkowych "Jeśli p to q" przy pomocy warunków wystarczających i koniecznych.

Proszę zauważyć, że na początku każdego z rozdziałów:
3.0 Implikacja prosta
4.0 Implikacja odwrotna
6.0 Równoważność
7.0 Chaos
8.0 Spójnik "albo"
wyłożona jest teoria w postaci czystej matematyki tzn. z zerowym odniesieniem do jakiegokolwiek zdania z języka potocznego.
Fakt, że ta teoria pasuje idealnie do opisu języka potocznego 5-cio latków to oczywiście czysty "przypadek", albo dowód iż język potoczny podlega pod matematykę ścisłą, "Algebrę Kubusia".
Wybór należy do ciebie, drogi czytelniku.

Postanowiłem sygnalizować bieżące zmiany w algebrze Kubusia.
Aktualnie informuję o liftingu "Kompendium algebry Kubusia" datowanym na 2022-01-04
"Kompendium algebry Kubusia" w pdf

Kod: Zaznacz cały

https://www.dropbox.com/s/w2xq4aw900j7pb0/Kompendium%20algebry%20Kubusia.pdf?dl=0
Lifting polega głównie na upraszczaniu przekazu AK i dotknął tu rozdziałów 2.0 do 8.0

P.S.
Znalazłem w sieci fajne video z wystawy zabytkowych komputerów w Krzemowej Dolinie, jak mały Japończyk wklepuje ręcznie kod programu do komputerka CA80 (mojego autorstwa) po czym go uruchamia - efekt to migająca dioda LED.

Kod: Zaznacz cały

https://www.youtube.com/watch?v=zh_pjpe64sw
Awatar użytkownika
arek1357
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 4909
Rejestracja: 6 gru 2006, o 09:18
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: blisko
Podziękował: 119 razy
Pomógł: 468 razy

Re: Algebra Kubusia - matematyka języka potocznego

Post autor: arek1357 »

Jeśli 2+2=5 to jestem papieżem
Zdanie prawdziwe

Dodano po 7 minutach 36 sekundach:
Jestem i byłem fanem Kubusia
rafal3006
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 150
Rejestracja: 11 mar 2007, o 19:05
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Warszawa
Pomógł: 1 raz

Re: Algebra Kubusia - matematyka języka potocznego

Post autor: rafal3006 »

Dzień dobry,

Kompendium algebry Kubusia w pdf:

Kod: Zaznacz cały

https://www.dropbox.com/s/w2xq4aw900j7pb0/Kompendium%20algebry%20Kubusia.pdf?dl=0
Lifting z dania 2023-01-11


Szczegóły liftingu:
"Kompendium algebry Kubusia" uzupełniłem o nowe punkty:

9.0
Kwintesencja algebry Kubusia
będąca streszczeniem "Kompendium AK"

10.0
Algebra Kubusia w tabelach zero-jedynkowych

W tym punkcie wyjaśniłem skąd biorą się tabele zero-jedynkowe spójników logicznych.

Nie ma na świecie 5-cio latka, który nosi w kieszeniach tabele zero-jedynkowe spójników logicznych i wyciąga je, by cokolwiek powiedzieć w języku potocznym, którego jest naturalnym ekspertem.
W "Kompendium algebry Kubusia" planowałem nie pisać skąd biorą się tabele zero-jedynkowe spójników logicznych bo po co tym, czego w praktyce języka potocznego absolutnie nikt nie używa zawracać głowę uczniowi I klasy LO - to jemu dedykowane jest kompendium.
Zmieniłem zdanie po wpływem dyskusji z Irbisolem - to jest ważne dla matematyków którzy od zer i jedynek w tabelach zero-jedynkowych spójników logicznych nie są w stanie się uwolnić.

Dowód tego stanu rzeczy mamy choćby w tym wykładzie dla uczniów I klasy LO:

Kod: Zaznacz cały

https://www.youtube.com/watch?v=69mxNcONL-4
ODPOWIEDZ