Olimpiada Lingwistyki Matematycznej 2015/2016
-
- Użytkownik
- Posty: 8
- Rejestracja: 8 paź 2015, o 10:17
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Bolesławiec
Olimpiada Lingwistyki Matematycznej 2015/2016
Witam! Jako jeden z kilku tysięcy uczniów w Polsce napisałem dzisiaj I etap OLM. Podzielę się z Wami moimi wrażeniami z olimpiady, a Wy — swoimi, dobrze?
Kiedy ujrzałem zadania, poczułem się zdruzgotany – zadania zdawały się być innego rodzaju, niż rok temu, tj. zabrakło mi prostego analizowania słów litera po literze celem uzyskania transkrypcji; mimo tego, pierwsze zadanie okazało się proste, podobnie, jak drugie.
Trzecie zadanie podobało mi się najbardziej, wymagało bowiem chyba rozpoznania ożywioności wśród rzeczowników, a także wpływu tej cechy na odmianę czasownika (będącego w istocie imiesłowem odmieniającym się na podobnej zasadzie, co przymiotnik).
Czwarte zadanie zaś było najtrudniejsze. Ważną wskazówką dla mnie była informacja, że znaki kodu w dużej mierze odpowiadają literom alfabetu. Przełom w rozwiązywaniu zadania nastąpił, kiedy wykryłem słowa "W Utopii" oraz "nie wolno". Potem już poszło jak z płatka.
Kiedy ujrzałem zadania, poczułem się zdruzgotany – zadania zdawały się być innego rodzaju, niż rok temu, tj. zabrakło mi prostego analizowania słów litera po literze celem uzyskania transkrypcji; mimo tego, pierwsze zadanie okazało się proste, podobnie, jak drugie.
Trzecie zadanie podobało mi się najbardziej, wymagało bowiem chyba rozpoznania ożywioności wśród rzeczowników, a także wpływu tej cechy na odmianę czasownika (będącego w istocie imiesłowem odmieniającym się na podobnej zasadzie, co przymiotnik).
Czwarte zadanie zaś było najtrudniejsze. Ważną wskazówką dla mnie była informacja, że znaki kodu w dużej mierze odpowiadają literom alfabetu. Przełom w rozwiązywaniu zadania nastąpił, kiedy wykryłem słowa "W Utopii" oraz "nie wolno". Potem już poszło jak z płatka.
-
- Użytkownik
- Posty: 8
- Rejestracja: 8 paź 2015, o 10:17
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Bolesławiec
Olimpiada Lingwistyki Matematycznej 2015/2016
Moje rozwiązanie zad. 3:
Ti velcí psi byli vysocí;
Syn a malé židle tam staly;
Byly tam ta velká zvířata;
Vysoké sedadlo a malý pes stali.
Ti velcí psi byli vysocí;
Syn a malé židle tam staly;
Byly tam ta velká zvířata;
Vysoké sedadlo a malý pes stali.
-
- Użytkownik
- Posty: 91
- Rejestracja: 20 mar 2013, o 19:59
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Garwolin
- Podziękował: 8 razy
Olimpiada Lingwistyki Matematycznej 2015/2016
Pierwsze to banał, drugie też nietrudne, co do trzeciego mam pewne wątpliwości, a czwartego praktycznie nie ruszyłem. Zostało mi na rozwiązanie go 37 minut, ale jedyne wyrazy, które odszyfrowałem w całości to "W utopii" i "oddawać". Jednakże później wraz z kolegą rozwiązaliśmy to zadanie w całości. Tu mam pytanie do uczestników pozostałych edycji - jakie były progi i czy te zadania aby nie są łatwiejsze od zeszłorocznych (podwyższyłoby to próg)? No poza czwartym rzecz jasna.
Twarog, mój kolega napisał velci psi, a ja napisałem velke psy (oczywiście z długimi samogłoskami tam gdzie trzeba) i według tłumacza google mam dobrze. Tylko czy aby ten tłumacz się nie myli?
PS. Okej, wyszukałem jeszcze obie frazy w google i wychodzi na to, że masz dobrze, a ja się machnąłem.
Twarog, mój kolega napisał velci psi, a ja napisałem velke psy (oczywiście z długimi samogłoskami tam gdzie trzeba) i według tłumacza google mam dobrze. Tylko czy aby ten tłumacz się nie myli?
PS. Okej, wyszukałem jeszcze obie frazy w google i wychodzi na to, że masz dobrze, a ja się machnąłem.
Olimpiada Lingwistyki Matematycznej 2015/2016
Moje odpowiedzi
1a. Gdzie książki
W torbie
Gdzie pudelka
Na stołach
Gdzie torba
Pod krzesłem
Gdzie gumka
W pudełku ( b w sposób analogiczny)
2. Ngaoa, Tere, Ripeca, Tioe, Metua, Nga, Tiare, Mere, Nae, Ropati
b. tua'in; tunganu; papa ( tak w skrócie)
c. Mere
3. Tu nie wiem na pewno
a. byla vysoka
b. male zidle tam stali
c. byly tam ta velka zvirata
d. vysoky sadadlo a maly pes stali
( ze znaczkami specjalnymi)
1a. Gdzie książki
W torbie
Gdzie pudelka
Na stołach
Gdzie torba
Pod krzesłem
Gdzie gumka
W pudełku ( b w sposób analogiczny)
2. Ngaoa, Tere, Ripeca, Tioe, Metua, Nga, Tiare, Mere, Nae, Ropati
b. tua'in; tunganu; papa ( tak w skrócie)
c. Mere
3. Tu nie wiem na pewno
a. byla vysoka
b. male zidle tam stali
c. byly tam ta velka zvirata
d. vysoky sadadlo a maly pes stali
( ze znaczkami specjalnymi)
-
- Użytkownik
- Posty: 2
- Rejestracja: 8 paź 2015, o 18:40
- Płeć: Kobieta
- Lokalizacja: Szn
Olimpiada Lingwistyki Matematycznej 2015/2016
Cześć wszystkim!
Specjalnie założyłam konto, aby móc podzielić się swoimi wrażeniami odnośnie tej olimpiady.
Jakiś czas temu nauczycielka rzuciła hasło, więc postanowiłam sprawdzić, co to takiego. Wydrukowałam sobie test z eliminacji z zeszłego roku, poszło mi nie najlepiej, ale bardzo "się zajarałam" tego typu zadaniami i muszę powiedzieć, że niezależnie od wyniku jestem z siebie mega dumna, że rozwiązałam praktycznie wszystkie zadania (czy poprawnie to zobaczymy). Zastanawia mnie, co jest głównym czynnikiem, że dla kogoś te zadania są bardzo łatwe, a dla innego wręcz nie do zrobienia? Po prostu zdolności językowe?
Specjalnie założyłam konto, aby móc podzielić się swoimi wrażeniami odnośnie tej olimpiady.
Jakiś czas temu nauczycielka rzuciła hasło, więc postanowiłam sprawdzić, co to takiego. Wydrukowałam sobie test z eliminacji z zeszłego roku, poszło mi nie najlepiej, ale bardzo "się zajarałam" tego typu zadaniami i muszę powiedzieć, że niezależnie od wyniku jestem z siebie mega dumna, że rozwiązałam praktycznie wszystkie zadania (czy poprawnie to zobaczymy). Zastanawia mnie, co jest głównym czynnikiem, że dla kogoś te zadania są bardzo łatwe, a dla innego wręcz nie do zrobienia? Po prostu zdolności językowe?
-
- Użytkownik
- Posty: 91
- Rejestracja: 20 mar 2013, o 19:59
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Garwolin
- Podziękował: 8 razy
Olimpiada Lingwistyki Matematycznej 2015/2016
U mnie to samo Odpowiadając na pytanie - wg mnie może nie tyle zdolności językowe, co umiejętność analitycznego myślenia, takiego jak w matematyce.jestempola pisze:ale bardzo "się zajarałam" tego typu zadaniami
-
- Użytkownik
- Posty: 2
- Rejestracja: 8 paź 2015, o 18:40
- Płeć: Kobieta
- Lokalizacja: Szn
Olimpiada Lingwistyki Matematycznej 2015/2016
U mnie z matematyką bywa różnie, zależy od materiału, czasami się lubimy, czasami nienawidzimy, jednak zbyt pewnie się w niej nie czuję, dlatego zdziwiło mnie to, że dałam radę zrobić te testy "na brudno" w domu, a następnie dzisiaj w szkoleFilipos38 pisze: wg mnie może nie tyle zdolności językowe, co umiejętność analitycznego myślenia, takiego jak w matematyce.
-
- Użytkownik
- Posty: 91
- Rejestracja: 20 mar 2013, o 19:59
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Garwolin
- Podziękował: 8 razy
Olimpiada Lingwistyki Matematycznej 2015/2016
To brawo szkoda że wyniki chyba dopiero jakoś w grudniu.jestempola pisze:U mnie z matematyką bywa różnie, zależy od materiału, czasami się lubimy, czasami nienawidzimy, jednak zbyt pewnie się w niej nie czuję, dlatego zdziwiło mnie to, że dałam radę zrobić te testy "na brudno" w domu, a następnie dzisiaj w szkoleFilipos38 pisze: wg mnie może nie tyle zdolności językowe, co umiejętność analitycznego myślenia, takiego jak w matematyce.
-
- Użytkownik
- Posty: 8
- Rejestracja: 8 paź 2015, o 10:17
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Bolesławiec
Olimpiada Lingwistyki Matematycznej 2015/2016
Oto zadania z tegorocznego konkursu:
.
Przypuszczam, że będę miał 70 na 80 pktów (87,5%). Nie zrobiłem dwóch ostatnich podpunktów poprawnie.
Kod: Zaznacz cały
http://www.math.uni.wroc.pl/~msliw/lingel1516.pdf
Przypuszczam, że będę miał 70 na 80 pktów (87,5%). Nie zrobiłem dwóch ostatnich podpunktów poprawnie.
-
- Użytkownik
- Posty: 8
- Rejestracja: 8 paź 2015, o 10:17
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Bolesławiec
Olimpiada Lingwistyki Matematycznej 2015/2016
1.A:
Ko fē e tau tohi? - (b) Gdzie są książki?
I loto he kato. - (j) W torbie.
Ko fē e tau puha? - (a) Gdzie są pudełka?
I luga he tau laulau. - (f) Na stołach.
Ko fē e kato? - (e) Gdzie jest torba?
I lalo he nofoa. - (h) Pod krzesłem.
Ko fē e lopa? - (d) Gdzie jest gumka?
I loto he puha. - (i) W pudełku.
1.B:
Pod stołem. - I lalo he laulau.
Gdzie są krzesła? - Ko fē e tau nofoa?
Na pudełkach. - I luga he tau puha.
2.A:
A - Ngaoa;
B - Tere;
C - Ripeka;
D - Tione;
E - Metua;
F - Nga;
G - Tiāre;
H - Mere;
I - Ropati.
2.B:
Metua - Ko Metua tōku tua'ine.
Mavi - Ko Mavi tōku tuakana.
Ngaoa - Ko Ngaoa tōku pāpā.
2.C:
Mere.
3 podałem wcześniej.
Ko fē e tau tohi? - (b) Gdzie są książki?
I loto he kato. - (j) W torbie.
Ko fē e tau puha? - (a) Gdzie są pudełka?
I luga he tau laulau. - (f) Na stołach.
Ko fē e kato? - (e) Gdzie jest torba?
I lalo he nofoa. - (h) Pod krzesłem.
Ko fē e lopa? - (d) Gdzie jest gumka?
I loto he puha. - (i) W pudełku.
1.B:
Pod stołem. - I lalo he laulau.
Gdzie są krzesła? - Ko fē e tau nofoa?
Na pudełkach. - I luga he tau puha.
2.A:
A - Ngaoa;
B - Tere;
C - Ripeka;
D - Tione;
E - Metua;
F - Nga;
G - Tiāre;
H - Mere;
I - Ropati.
2.B:
Metua - Ko Metua tōku tua'ine.
Mavi - Ko Mavi tōku tuakana.
Ngaoa - Ko Ngaoa tōku pāpā.
2.C:
Mere.
3 podałem wcześniej.
Olimpiada Lingwistyki Matematycznej 2015/2016
Hej,
tez specjalnie założyłam tu konto aby pogadać o tegorocznej (mojej
pierwszej) olimpiadzie lingwistyki.
Moim zdaniem było łatwo, napisałam całość w jakieś 60-70 minut i wyszłam bo mi się nudziło.
Patrząc do odpowiedzi przewiduje 71 albo 72 punkty (zalezy czy nie
przepisalam jednej kreseczki w 3 zadaniu sobie), czyli 88,75% albo i 90%
1 i 2 mam bezbłędnie, troszkę gorzej w 3 (2 albo 3 punkty mniej) i w 4 6
punktów odpadło, w b i c.
Chyba nieźle i tak
A co do:
zdolności językowych (np takich które pisze się przy rekrutacji do klas
dwujęzycznych czy przy ubieganiu się o IPN czy ITN z jakiegoś języka -
wiem z doświadczenia ). Co nie zmienia faktu że dużym elementem
zdolności językowych jest oprócz łatwości zapamiętywania słownictwa
właśnie logiczne myślenie umożliwiające zauwazanie zasad
gramatycznych rządzących językiem.
tez specjalnie założyłam tu konto aby pogadać o tegorocznej (mojej
pierwszej) olimpiadzie lingwistyki.
Moim zdaniem było łatwo, napisałam całość w jakieś 60-70 minut i wyszłam bo mi się nudziło.
Patrząc do odpowiedzi przewiduje 71 albo 72 punkty (zalezy czy nie
przepisalam jednej kreseczki w 3 zadaniu sobie), czyli 88,75% albo i 90%
1 i 2 mam bezbłędnie, troszkę gorzej w 3 (2 albo 3 punkty mniej) i w 4 6
punktów odpadło, w b i c.
Chyba nieźle i tak
A co do:
Muszę się nie zgodzić. Zadania tego typu używane są w testachFilipos38 pisze:U mnie to samo Odpowiadając na pytanie - wg mnie może nie tylejestempola pisze:ale bardzo
"się zajarałam" tego typu zadaniami
zdolności językowe, co umiejętność analitycznego myślenia, takiego
jak w matematyce.
zdolności językowych (np takich które pisze się przy rekrutacji do klas
dwujęzycznych czy przy ubieganiu się o IPN czy ITN z jakiegoś języka -
wiem z doświadczenia ). Co nie zmienia faktu że dużym elementem
zdolności językowych jest oprócz łatwości zapamiętywania słownictwa
właśnie logiczne myślenie umożliwiające zauwazanie zasad
gramatycznych rządzących językiem.
-
- Użytkownik
- Posty: 91
- Rejestracja: 20 mar 2013, o 19:59
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Garwolin
- Podziękował: 8 razy
Olimpiada Lingwistyki Matematycznej 2015/2016
Czyli myślenie analityczneturtilla pisze:Co nie zmienia faktu że dużym elementem
zdolności językowych jest (...) właśnie logiczne myślenie umożliwiające zauwazanie zasad
gramatycznych rządzących językiem.
Olimpiada Lingwistyki Matematycznej 2015/2016
Temu w żadnym momencie nie przeczę, podkreślam jednak że wbrew temu co było powiedziane wcześniej jest to element zdolności językowych więc i owszem, powodzenie w olimpiadzie zależy od umiejętności analitycznego myślenia, co w pewnym stopniu jest równoznaczne ze zdolnościami językowymi (a napisałeś:Filipos38 pisze:Czyli myślenie analityczneturtilla pisze:Co nie zmienia faktu że dużym elementem
zdolności językowych jest (...) właśnie logiczne myślenie umożliwiające zauwazanie zasad
gramatycznych rządzących językiem.
Filipos38 pisze: wg mnie może nie tyle
zdolności językowe, co umiejętność analitycznego myślenia, takiego
jak w matematyce.