Parabola
-
- Użytkownik
- Posty: 425
- Rejestracja: 19 mar 2011, o 18:10
- Płeć: Mężczyzna
- Podziękował: 87 razy
- Pomógł: 2 razy
Parabola
Witam,
potrzebuję pomocy w zadaniu otreści:
Parabola na rysunku obok jest wykresem funkcji \(\displaystyle{ y=- x^{2}+3 }\). Zacieniowana figura to kwadrat, którego dwa wierzchołki leżą na tej paraboli, a pozostałe dwa - na osi x. Oblicz pole tego kwadratu.
I tak, oś oy przecina kwadrat na pół. Dwa wierzchołki kwadratu, które należą do wykresu funkcji, stanowią wartość dwa razy większą, niż odpowiadające im argumenty.
Zapisuję to w ten sposób:
\(\displaystyle{ - x^{2}+3=2x }\) bo dla x wartość powinna być 2x
\(\displaystyle{ x _{1}=1 }\)
\(\displaystyle{ x_{2}=-3 }\)
I jak widać wychodzą głupoty, bo symetria jest na osi oy, a mi wyszły dwa punkty różnie oddalone od osi oy.
Czemu tak?
potrzebuję pomocy w zadaniu otreści:
Parabola na rysunku obok jest wykresem funkcji \(\displaystyle{ y=- x^{2}+3 }\). Zacieniowana figura to kwadrat, którego dwa wierzchołki leżą na tej paraboli, a pozostałe dwa - na osi x. Oblicz pole tego kwadratu.
I tak, oś oy przecina kwadrat na pół. Dwa wierzchołki kwadratu, które należą do wykresu funkcji, stanowią wartość dwa razy większą, niż odpowiadające im argumenty.
Zapisuję to w ten sposób:
\(\displaystyle{ - x^{2}+3=2x }\) bo dla x wartość powinna być 2x
\(\displaystyle{ x _{1}=1 }\)
\(\displaystyle{ x_{2}=-3 }\)
I jak widać wychodzą głupoty, bo symetria jest na osi oy, a mi wyszły dwa punkty różnie oddalone od osi oy.
Czemu tak?
-
- Użytkownik
- Posty: 22211
- Rejestracja: 15 maja 2011, o 20:55
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Bydgoszcz
- Podziękował: 38 razy
- Pomógł: 3755 razy
Re: Parabola
To nie są głupoty. Jak narysujesz kwadrat oparty o punkty na paraboli odpowiadające punktowi `x=-3`, to okaże się, że ma on bok `6`, tyle, że leży pod osią `OX`. Nie przewidziałeś tego rozwiązania. Jeżeli dodasz warunek, że `y>0`, to wyjdzie Ci to, co trzeba.
-
- Użytkownik
- Posty: 22211
- Rejestracja: 15 maja 2011, o 20:55
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Bydgoszcz
- Podziękował: 38 razy
- Pomógł: 3755 razy
-
- Użytkownik
- Posty: 425
- Rejestracja: 19 mar 2011, o 18:10
- Płeć: Mężczyzna
- Podziękował: 87 razy
- Pomógł: 2 razy
Re: Parabola
Ok, czyli wszystko jasne, wybieram \(\displaystyle{ x=1}\), natomiast odrzucam \(\displaystyle{ x=-3}\), bo wtedy dotyczy to kwadratu narysowanego przez autora treści zadania.
-
- Użytkownik
- Posty: 287
- Rejestracja: 18 lip 2022, o 17:46
- Płeć: Mężczyzna
- wiek: 40
- Podziękował: 3 razy
- Pomógł: 41 razy
Re: Parabola
Tylko że równość \(y=2\) nie wynika od razu z treści zadania, natomiast \(y=2|x|\) lub też \(y=-2|x|\) w drugim przypadku wynikają z treści, a uzasadnienie jest mniej więcej takie:
-
- Użytkownik
- Posty: 287
- Rejestracja: 18 lip 2022, o 17:46
- Płeć: Mężczyzna
- wiek: 40
- Podziękował: 3 razy
- Pomógł: 41 razy
Re: Parabola
Na rysunku nie widać, czy \(y=2\), czy może jednak \(y=1{,}997\). Treść zadania jest: „oblicz”, a nie: „zmierz”.
W jednym ze zbiorów zadań do liceum widziałem zadanie typu: metodą graficzną rozwiąż układ równań
\[\begin{cases}y=\log_2x\\y=8x^2-64x+130\end{cases}\]
Niestety odpowiedź do zadania podawała tylko jedno z dwóch rozwiązań. Pewnie autor zbioru też nie przejmował się tym, że rysunki mają ograniczoną dokładność.