Jak rozwiązać ten ukł. równań?

Zagadnienia dot. funkcji kwadratowej. RÓWNANIA I NIERÓWNOŚCI kwadratowe i pierwiastkowe. Układy równań stopnia 2.
Jan_M
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 2
Rejestracja: 9 gru 2022, o 18:53
Płeć: Mężczyzna
wiek: 13

Jak rozwiązać ten ukł. równań?

Post autor: Jan_M »

Uczę się rozwiązywania układów równań z dwiema niewiadomymi. Jako przykład wziąłem taki układ:

\(\displaystyle{ \begin{cases} x + y = 5 \\ x \cdot y = 6 \end{cases} }\)

Najpierw przekształciłem pierwsze równanie, wyciągając \(\displaystyle{ x}\) na lewą stronę:

\(\displaystyle{ x + y = 5 \mid -y\\
x = y - 5
}\)


Potem podstawiłem do drugiego równania:

\(\displaystyle{ x \cdot y = 6\\
(y - 5) \cdot y = 6}\)


I kompletnie nie wiem jak to teraz dalej przekształcić i rozwiązać. Cokolwiek próbowałem to nic nie dawało, wracałem do punktu wyjścia. Jednocześnie wiem, że układ na pewno ma rozwiązanie poprzez podstawienie \(\displaystyle{ x = 2}\) i \(\displaystyle{ y = 3}\). Zależy mi jednak na rozwiązaniu w pełni algebraicznym.
Ostatnio zmieniony 17 gru 2022, o 10:53 przez Jan Kraszewski, łącznie zmieniany 2 razy.
Powód: Brak LaTeXa - proszę zapoznać się z instrukcją: https://matematyka.pl/latex.htm.
Jan Kraszewski
Administrator
Administrator
Posty: 34296
Rejestracja: 20 mar 2006, o 21:54
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował: 3 razy
Pomógł: 5203 razy

Re: Jak rozwiązać ten ukł. równań?

Post autor: Jan Kraszewski »

Jan_M pisze: 17 gru 2022, o 09:53I kompletnie nie wiem jak to teraz dalej przekształcić i rozwiązać.
Bo za młody jesteś... :P

Otrzymałeś równanie kwadratowe, a w szkole uczą takie rozwiązywać później. A jak chcesz sam, to możesz zerknąć np. tutaj: kompendium-funkcji-f144/rownanie-kwadra ... 35861.html.

JK
a4karo
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 22211
Rejestracja: 15 maja 2011, o 20:55
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Bydgoszcz
Podziękował: 38 razy
Pomógł: 3755 razy

Re: Jak rozwiązać ten ukł. równań?

Post autor: a4karo »

Jan_M pisze: 17 gru 2022, o 09:53 Uczę się rozwiązywania układów równań z dwiema niewiadomymi. Jako przykład wziąłem taki układ:

\(\displaystyle{ \begin{cases} x + y = 5 \\ x \cdot y = 6 \end{cases} }\)

Najpierw przekształciłem pierwsze równanie, wyciągając \(\displaystyle{ x}\) na lewą stronę:

\(\displaystyle{ x + y = 5 \mid -y\\
x = y - 5
}\)
Czyżby?
Jan_M
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 2
Rejestracja: 9 gru 2022, o 18:53
Płeć: Mężczyzna
wiek: 13

Re: Jak rozwiązać ten ukł. równań?

Post autor: Jan_M »

A, pomyliłem się w przekształceniu. Zamiast
\(\displaystyle{ x = y - 5}\)
Powinno być:
\(\displaystyle{ x = 5 - y}\)
I zresztą wychodzi z tego podobne równanie tylko że inny znak:
\(\displaystyle{ 5y - y^2 = 6}\)
Jakub Gurak
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1407
Rejestracja: 20 lip 2012, o 21:19
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Rzeszów
Podziękował: 66 razy
Pomógł: 83 razy

Re: Jak rozwiązać ten ukł. równań?

Post autor: Jakub Gurak »

Jan Kraszewski pisze: 17 gru 2022, o 10:56Otrzymałeś równanie kwadratowe, a w szkole uczą takie rozwiązywać później. A jak chcesz sam, to możesz zerknąć np. tutaj: kompendium-funkcji-f144/rownanie-kwadra ... 35861.html.

JK
Trzeba zatem rozwiązać to zadanie korzystając jedynie z dostępnych nam metod, czyli w tym wypadku bez używania wzorów, których pytający nie zna, a nie iść tylko na łatwiznę odsyłając pytającego do gotowych wzorów. Trzeba wyjść poza schematy.


Wczoraj rozwiązałem ten układ równań, przy pomocy pojęcia pola prostokąta. Oto:

CIEKAWE ROZWIĄZANIE TEGO ZADANIA:

Za \(\displaystyle{ 5}\) podstawiamy \(\displaystyle{ x+y}\), a za \(\displaystyle{ 6=5+1}\) podstawiamy \(\displaystyle{ x \cdot y}\), i otrzymujemy:

\(\displaystyle{ x \cdot y= x+y+1; \ \ }\) (*):

Ponieważ \(\displaystyle{ x \cdot y= 6 \neq 0}\), więc \(\displaystyle{ x \neq 0}\) i \(\displaystyle{ y \neq 0}\).

Nie może być \(\displaystyle{ x<0}\), bo wtedy, ponieważ mamy \(\displaystyle{ x+y=5}\), więc \(\displaystyle{ y>5}\), a zatem \(\displaystyle{ 6=x \cdot y<0}\), czyli \(\displaystyle{ 6<0}\)- sprzeczność.
A zatem musi być \(\displaystyle{ x>0}\).

Z podobnych przyczyn musi być \(\displaystyle{ y>0.}\)

Musi być \(\displaystyle{ x>1}\), bo gdyby było \(\displaystyle{ x \le 1}\), to \(\displaystyle{ 6x \le 6}\), a zatem ponieważ \(\displaystyle{ x>0}\), więc \(\displaystyle{ y= \frac{6}{x} \ge 6}\), a ponieważ \(\displaystyle{ x+y=5}\), więc \(\displaystyle{ x \le -1}\), a \(\displaystyle{ x>0}\)- sprzeczność.

Jeśli \(\displaystyle{ y \le 1}\), to podobnie \(\displaystyle{ x \ge 6}\), a zatem \(\displaystyle{ y \le -1}\), a mamy \(\displaystyle{ y>0}\)- sprzeczność.

Wobec czego \(\displaystyle{ x>1}\), i \(\displaystyle{ y>1.}\)

Wobec czego w prostokącie o wymnarach \(\displaystyle{ x \times y}\), możemy zmieścić taki pas poziomy o wysokości \(\displaystyle{ 1}\) i możemy w nim zmieścić pas pionowy o szerokości \(\displaystyle{ 1}\), oto ilustracja tego faktu:\(\displaystyle{ \\}\)
pole prostokąta- układ równań.jpg
\(\displaystyle{ \\}\)
Ponieważ \(\displaystyle{ x \cdot y= x+y+1}\), więc pole zaciemnionego obszaru wynosi dokładnie \(\displaystyle{ 6- x \cdot 1- y \cdot 1+1=2.}\)

Jeśli \(\displaystyle{ x,y}\) są liczbami całkowitymi, to mamy tylko dwie możliwości:

\(\displaystyle{ \begin{cases} x=3,\\ y=2; \end{cases}}\) lub

\(\displaystyle{ \begin{cases} y=3,\\ x=2;\end{cases} }\)

gdyż wtedy taki prostokąt można podzielić na sieć kwadratów o boku \(\displaystyle{ 1}\), a ponieważ jedyne możliwe rozkłady na czynniki liczby \(\displaystyle{ 2}\) (na dwa czynniki), to \(\displaystyle{ 2=2 \cdot 1}\) i \(\displaystyle{ 2= 1 \cdot 2}\), stąd są tylko dwie możliwości: \(\displaystyle{ (x= 2+1\hbox{ i } y=1+1 )}\) lub \(\displaystyle{ (x= 1+1 \hbox{ i } y= 2+1).}\)


Zauważmy, że jeśli para \(\displaystyle{ \left( x,y\right)}\) spełnia ten układ równań, to spełnia ją również para \(\displaystyle{ \left( y,x\right) }\), czyli para powstała po zamianie miejscami współrzędnych pary wejściowej. Wynika to łatwo z przemienności dodawania oraz z przemienności mnożenia.

Jeśli \(\displaystyle{ x}\) nie jest liczbą całkowitą, tzn. część ułamkowa liczby \(\displaystyle{ x}\) jest równa pewnej liczbie \(\displaystyle{ a \in \left( 0,1\right).}\) Wtedy, ponieważ \(\displaystyle{ x+y}\) jest liczbą całkowitą równą \(\displaystyle{ 5}\), więc część ułamkowa liczby \(\displaystyle{ y}\) musi być równa \(\displaystyle{ \left( 1-a\right)}\). Wtedy \(\displaystyle{ \left( 1-a\right) \in \left( 0,1\right). }\)

Rozważmy najpierw sytuację, gdy część całkowita liczby \(\displaystyle{ x}\) wynosi co najmniej dwa.

Jeśli ta część całkowita jest równa \(\displaystyle{ 2}\), to \(\displaystyle{ x<3}\):

Mamy \(\displaystyle{ y>1}\), więc jeśli część całkowita liczby \(\displaystyle{ y}\) jest równa \(\displaystyle{ 1}\), to \(\displaystyle{ y<2}\), a zatem \(\displaystyle{ 6=x \cdot y<2x < 2 \cdot 3= 6}\), czyli \(\displaystyle{ 6<6}\)- sprzeczność.

A jeśli część całkowita liczby \(\displaystyle{ y}\) jest równa \(\displaystyle{ 2}\), wtedy ponieważ pole całego prostokąta wynosi \(\displaystyle{ 6}\), a \(\displaystyle{ (a \cdot 1) \cdot 2 + \left( 1-a\right) \cdot 1 \cdot 2=2 =6-4}\), więc pole obszaru zaznaczonego na poniższej ilustracji, tu pod pytajnikiem :
\(\displaystyle{ \\}\)
pole prostokąta- układ równań kwadraty dwa razy dwa.jpg
\(\displaystyle{ \\}\)

musi być równe \(\displaystyle{ 0}\), a ponieważ \(\displaystyle{ a>0}\) i \(\displaystyle{ 1-a>0}\), więc jest to niemożliwe.

Część całkowita liczby \(\displaystyle{ y}\) nie może być większa lub równa od \(\displaystyle{ 3}\), gdyż wtedy pole całego prostokąta byłoby silnie większe od \(\displaystyle{ 6}\)- sprzeczność.

Zauważmy, że jedna z liczb \(\displaystyle{ x}\) i \(\displaystyle{ y}\) musi być większa od \(\displaystyle{ 2}\), gdyż gdyby obie liczby byłyby mniejsze lub równe \(\displaystyle{ 2}\), to ich suma byłaby mniejsza lub równa od \(\displaystyle{ 4}\), a ta suma wynosi \(\displaystyle{ 5}\)-sprzeczność.

Ponieważ już rozważyliśmy sytuację gdy część całkowita liczby \(\displaystyle{ x}\) jest równa \(\displaystyle{ 2}\), to nie musimy rozważać przypadku gdy część całkowita liczby \(\displaystyle{ y}\) jest równa \(\displaystyle{ 2}\), gdyż gdybyśmy w takim przypadku otrzymali rozwiązanie układu- pewną parę \(\displaystyle{ (x,y}\)) , to wiemy, że również para \(\displaystyle{ \left( y,x\right)}\) byłaby rozwiązaniem, a wtedy część całkowita pierwszej współrzędnej pary byłaby równa \(\displaystyle{ 2}\), i para \(\displaystyle{ \left( y,x\right)}\) byłaby rozwiązaniem, a zbadaliśmy już takie przypadki, w których nie znaleźliśmy rozwiązań- a tu mamy rozwiązanie: parę \(\displaystyle{ \left( y,x\right) }\)- sprzeczność.

Rozważmy teraz sytuację, gdy część całkowita liczby \(\displaystyle{ x}\) jest równa \(\displaystyle{ 3}\). Wtedy pole zaciemnionego obszaru na ilustracji:
\(\displaystyle{ \\}\)
pole prostokąta- układ równań prostokąt 3  na 1.jpg
\(\displaystyle{ \\}\)
wynosi \(\displaystyle{ 2}\), a zatem:

\(\displaystyle{ 2 \cdot \left( 1-a\right) + a \cdot \left( 1-a\right) =2}\),

skąd \(\displaystyle{ -2a + a \cdot \left( 1-a\right) =0}\), skąd \(\displaystyle{ a \cdot \left( 1-2-a\right)=0 }\), a zatem \(\displaystyle{ a=0}\) lub \(\displaystyle{ a=-1.}\)

Ponieważ mamy \(\displaystyle{ a \in \left( 0,1\right)}\), to obydwa przypadki są niemożliwe.

Jeśli część całkowita liczby \(\displaystyle{ y}\) jest równa \(\displaystyle{ 3}\), to rozumujemy analogicznie jak powyżej.

(Zauważmy, zapomniałem dodać, że mamy pewną symetrię: jeśli część ułamkowa liczby \(\displaystyle{ x}\) jest równa \(\displaystyle{ a}\), wtedy część ułamkowa liczby \(\displaystyle{ y}\) jest równa \(\displaystyle{ \left( 1-a\right)}\), i wtedy \(\displaystyle{ \left( 1-a\right) \in\left( 0,1\right),}\) i dla pary części ułamkowych \(\displaystyle{ \left( 1-a, a\right) }\), mamy: \(\displaystyle{ 1- \left( 1-a\right) = a}\), a więc mamy tu pewną symetrię tych części ułamkowych).

I nie może część całkowita liczby \(\displaystyle{ x}\) być równa cztery, gdyż wtedy polowa obwodu tego prostokąta miałaby długość równą:

\(\displaystyle{ (4+\left( 1-a\right) )+ (1+a)=6 \neq 5= x+y.}\)

I, w podobny sposób:

Nie może część całkowita liczby \(\displaystyle{ y}\) być równa cztery- w sposób podobny jak powyżej możemy wykluczyć taki przypadek.

Wobec czego jedynymi rozwiązaniami naszego układu równań są:

\(\displaystyle{ \left( 2,3\right)}\) i \(\displaystyle{ \left( 3,2.\right).\square}\) 8-) :lol:

Lubię rozumować. 8-)

(Nawiasem mówiąc: Mnożenie dwóch liczb rzeczywistych nie jest wcale takie proste, wykres powierzchni w \(\displaystyle{ \RR^3}\), wykres powierzchni \(\displaystyle{ z=x \cdot y}\), czyli wykres funkcji opisującej wartości mnożenia dwóch liczb rzeczywistych, jest trochę nietypowy, w tą sobotę trochę dumałem nad nim).
Awatar użytkownika
arek1357
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 5749
Rejestracja: 6 gru 2006, o 09:18
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: blisko
Podziękował: 131 razy
Pomógł: 526 razy

Re: Jak rozwiązać ten ukł. równań?

Post autor: arek1357 »

Nawet nie wiedziałem, że zadanie to jest tak pracochłonne, obawiam się, że po takiej potężnej dawce spadnie morale wśród maturzystów...
Zmniejszy się zdawalność...
3a174ad9764fefcb
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 287
Rejestracja: 18 lip 2022, o 17:46
Płeć: Mężczyzna
wiek: 40
Podziękował: 3 razy
Pomógł: 41 razy

Re: Jak rozwiązać ten ukł. równań?

Post autor: 3a174ad9764fefcb »

Jeśli chcemy obliczyć deltę nie na nazywając tego deltą, to możemy pierwsze równanie podnieść do kwadratu:
\(\displaystyle{ x^2+2xy+y^2=25}\),
a następnie odjąć \(4\) razy drugie równanie:
\(\displaystyle{ x^2-2xy+y^2=1}\).
W przypadku \(x\ge y\) dostajemy \(x-y=1\), co w połączeniu z równaniem \(x+y=5\) prowadzi do rozwiązania \(x=3, y=2\). W przeciwnym przypadku musimy dostać symetryczne rozwiązanie \(x=2, y=3\).
Ostatnio zmieniony 21 gru 2022, o 01:56 przez Jan Kraszewski, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód: Poprawa wiadomości.
ODPOWIEDZ