Witajcie,
mam pytanie jak Wy, osoby znające matematykę na poziomie zaawansowanym, rozumujecie treść tego zadania.
Trzy składniki pewnej sumy wynoszą 40, 15 i 5. Oblicz te sumę.
Pozdrawiam i czekam na Wasze komentarze.
Podchwytliwa treść zadania.
-
- Użytkownik
- Posty: 2
- Rejestracja: 8 lis 2018, o 21:20
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Warsaw
- Premislav
- Użytkownik
- Posty: 15688
- Rejestracja: 17 sie 2012, o 13:12
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Warszawa
- Podziękował: 196 razy
- Pomógł: 5221 razy
Re: Podchwytliwa treść zadania.
Rozwiązanie zadania przy takim sformułowaniu jest niewykonalne, ponieważ nic nie jest powiedziane o tym, czy są to wszystkie składniki tej sumy, jaka jest zależność między składnikami w tej sumie itd.
-
- Użytkownik
- Posty: 22266
- Rejestracja: 15 maja 2011, o 20:55
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Bydgoszcz
- Podziękował: 38 razy
- Pomógł: 3764 razy
Re: Podchwytliwa treść zadania.
Premislav pisze:Rozwiązanie zadania przy takim sformułowaniu jest niewykonalne, ponieważ nic nie jest powiedziane o tym, czy są to wszystkie składniki tej sumy,
Z tym można się zgodzić, chociaż życie jest chyba prostsze: ta suma to \(\displaystyle{ 40+15+5=60}\)
Ale to już jest dziwne...jaka jest zależność między składnikami w tej sumie itd.
-
- Użytkownik
- Posty: 2
- Rejestracja: 8 lis 2018, o 21:20
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Warsaw
Re: Podchwytliwa treść zadania.
zauważ, że w treści nie jest napisane, że ta suma składa sie z trzech składników.a4karo pisze:Premislav pisze:Rozwiązanie zadania przy takim sformułowaniu jest niewykonalne, ponieważ nic nie jest powiedziane o tym, czy są to wszystkie składniki tej sumy,
Z tym można się zgodzić, chociaż życie jest chyba prostsze: ta suma to \(\displaystyle{ 40+15+5=60}\)Ale to już jest dziwne...jaka jest zależność między składnikami w tej sumie itd.
-
- Użytkownik
- Posty: 22266
- Rejestracja: 15 maja 2011, o 20:55
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Bydgoszcz
- Podziękował: 38 razy
- Pomógł: 3764 razy
Re: Podchwytliwa treść zadania.
No widzę...
A jak ci każą policzyć \(\displaystyle{ 1+2+3+...+1000}\) to będziesz się mocno zastanawiać co te kropki znaczą?
Nie masz żadnych innych danych to używasz zdrowego rozsądku.
A jak ci każą policzyć \(\displaystyle{ 1+2+3+...+1000}\) to będziesz się mocno zastanawiać co te kropki znaczą?
Nie masz żadnych innych danych to używasz zdrowego rozsądku.
Ostatnio zmieniony 9 lis 2018, o 10:06 przez Jan Kraszewski, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód: Poprawa wiadomości.
Powód: Poprawa wiadomości.
- Premislav
- Użytkownik
- Posty: 15688
- Rejestracja: 17 sie 2012, o 13:12
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Warszawa
- Podziękował: 196 razy
- Pomógł: 5221 razy
Re: Podchwytliwa treść zadania.
Nie. Po prostu zdarzają się zadania w stylu „ósmy wyraz ciągu arytmetycznego \(\displaystyle{ (a_n)_{n=1}^{\infty}}\) jest równy \(\displaystyle{ 2137}\), a czternasty wyraz ciągu \(\displaystyle{ \left( 2a_n-1\right)_{n=1}^{\infty}}\) wynosi \(\displaystyle{ 1488}\), oblicz sumę odwrotności iluś tam wyrazów". Pomyślałem, że to mogło być jakieś zadanie w tym stylu, ale z „uciętą" treścią.Ale to już jest dziwne...
BTW Umieram z ciekawości, jak Pan użyje zdrowego rozsądku do paradoksu Tarskiego-Banacha czy do teorii PCF. No przepraszam bardzo, matematyka tak nie działa (dziwne, że muszę to pisać), zdrowy rozsądek może być słuszna metodą przy szukaniu dobrej meblościanki albo rozwiązywaniu niejednoznacznej łamigłówki w jakimś Omnibusie albo czymś takim, a nie w matmie.
Co do analogii z kropkami, wydaje się ona zupełnie chybiona, bo może i są nieścisłe, ale istnieje pewna konwencja, która zazwyczaj nadaje im sens.
Ale ogólnie szkoda słów na takie błahe zagadnienie.
-
- Administrator
- Posty: 34462
- Rejestracja: 20 mar 2006, o 21:54
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Wrocław
- Podziękował: 4 razy
- Pomógł: 5220 razy
Re: Podchwytliwa treść zadania.
Przypominam, że do prowadzenia tego typu dyskusji jest dział "Dyskusje p matematyce".
JK
JK