Podchwytliwa treść zadania.

Dział przeznaczony przede wszystkim dla licealistów. Róznica i iloraz ciągu. Suma ciągu arytemtycznego oraz geometrycznego.
konto12345
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 2
Rejestracja: 8 lis 2018, o 21:20
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Warsaw

Podchwytliwa treść zadania.

Post autor: konto12345 »

Witajcie,
mam pytanie jak Wy, osoby znające matematykę na poziomie zaawansowanym, rozumujecie treść tego zadania.

Trzy składniki pewnej sumy wynoszą 40, 15 i 5. Oblicz te sumę.

Pozdrawiam i czekam na Wasze komentarze.
Awatar użytkownika
Premislav
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 15688
Rejestracja: 17 sie 2012, o 13:12
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 196 razy
Pomógł: 5221 razy

Re: Podchwytliwa treść zadania.

Post autor: Premislav »

Rozwiązanie zadania przy takim sformułowaniu jest niewykonalne, ponieważ nic nie jest powiedziane o tym, czy są to wszystkie składniki tej sumy, jaka jest zależność między składnikami w tej sumie itd.
a4karo
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 22266
Rejestracja: 15 maja 2011, o 20:55
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Bydgoszcz
Podziękował: 38 razy
Pomógł: 3764 razy

Re: Podchwytliwa treść zadania.

Post autor: a4karo »

Premislav pisze:Rozwiązanie zadania przy takim sformułowaniu jest niewykonalne, ponieważ nic nie jest powiedziane o tym, czy są to wszystkie składniki tej sumy,

Z tym można się zgodzić, chociaż życie jest chyba prostsze: ta suma to \(\displaystyle{ 40+15+5=60}\)
jaka jest zależność między składnikami w tej sumie itd.
Ale to już jest dziwne...
konto12345
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 2
Rejestracja: 8 lis 2018, o 21:20
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Warsaw

Re: Podchwytliwa treść zadania.

Post autor: konto12345 »

a4karo pisze:
Premislav pisze:Rozwiązanie zadania przy takim sformułowaniu jest niewykonalne, ponieważ nic nie jest powiedziane o tym, czy są to wszystkie składniki tej sumy,

Z tym można się zgodzić, chociaż życie jest chyba prostsze: ta suma to \(\displaystyle{ 40+15+5=60}\)
jaka jest zależność między składnikami w tej sumie itd.
Ale to już jest dziwne...
zauważ, że w treści nie jest napisane, że ta suma składa sie z trzech składników.
a4karo
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 22266
Rejestracja: 15 maja 2011, o 20:55
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Bydgoszcz
Podziękował: 38 razy
Pomógł: 3764 razy

Re: Podchwytliwa treść zadania.

Post autor: a4karo »

No widzę...
A jak ci każą policzyć \(\displaystyle{ 1+2+3+...+1000}\) to będziesz się mocno zastanawiać co te kropki znaczą?
Nie masz żadnych innych danych to używasz zdrowego rozsądku.
Ostatnio zmieniony 9 lis 2018, o 10:06 przez Jan Kraszewski, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód: Poprawa wiadomości.
Awatar użytkownika
Premislav
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 15688
Rejestracja: 17 sie 2012, o 13:12
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 196 razy
Pomógł: 5221 razy

Re: Podchwytliwa treść zadania.

Post autor: Premislav »

Ale to już jest dziwne...
Nie. Po prostu zdarzają się zadania w stylu „ósmy wyraz ciągu arytmetycznego \(\displaystyle{ (a_n)_{n=1}^{\infty}}\) jest równy \(\displaystyle{ 2137}\), a czternasty wyraz ciągu \(\displaystyle{ \left( 2a_n-1\right)_{n=1}^{\infty}}\) wynosi \(\displaystyle{ 1488}\), oblicz sumę odwrotności iluś tam wyrazów". Pomyślałem, że to mogło być jakieś zadanie w tym stylu, ale z „uciętą" treścią.

BTW Umieram z ciekawości, jak Pan użyje zdrowego rozsądku do paradoksu Tarskiego-Banacha czy do teorii PCF. No przepraszam bardzo, matematyka tak nie działa (dziwne, że muszę to pisać), zdrowy rozsądek może być słuszna metodą przy szukaniu dobrej meblościanki albo rozwiązywaniu niejednoznacznej łamigłówki w jakimś Omnibusie albo czymś takim, a nie w matmie.
Co do analogii z kropkami, wydaje się ona zupełnie chybiona, bo może i są nieścisłe, ale istnieje pewna konwencja, która zazwyczaj nadaje im sens.

Ale ogólnie szkoda słów na takie błahe zagadnienie.
Jan Kraszewski
Administrator
Administrator
Posty: 34462
Rejestracja: 20 mar 2006, o 21:54
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował: 4 razy
Pomógł: 5220 razy

Re: Podchwytliwa treść zadania.

Post autor: Jan Kraszewski »

Przypominam, że do prowadzenia tego typu dyskusji jest dział "Dyskusje p matematyce".

JK
ODPOWIEDZ