szukanie zaawansowane
 [ Posty: 18 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona
Autor Wiadomość
Mężczyzna
PostNapisane: 11 cze 2019, o 11:24 
Użytkownik

Posty: 7
Lokalizacja: Kraków
Potrzebuję rozwiązać te działania:
\frac{2x+1}{4}  - x  \ge   \frac{1-x}{2}

A to drugie działanie:
5(x-3y)=7(3y-x)\\
-3(+4)+9y=0

Z góry bardzo dziękuję, jak tego nie rozwiąże to nie zdam a z matematyki jestem słaby a nauczyciele nie chcą mi pomóc :cry:
Uniwersytet Wrocławski Instytut Matematyczny - rekrutacja 2019
Góra
Mężczyzna
PostNapisane: 11 cze 2019, o 13:18 
Użytkownik

Posty: 68
Lokalizacja: Polska
Ile masz czasu?

Pomogę:
\frac{2x+1}{4} - x \ge \frac{1-x}{2}

Wypadałoby te wyrażenia jakoś poredukować, jednak nie możemy tego zrobić dopóki mamy ułamki o różnych mianownikach. Są dwie opcje, albo sprowadzamy wszystko do wspólnego mianownika, albo "pozbywamy się" tych mianowników, które mamy. W tym przypadku proponuję drugie podejście.
Jak myślisz, co możemy zrobić, żeby to osiągnąć?
Góra
Mężczyzna
PostNapisane: 11 cze 2019, o 14:06 
Użytkownik

Posty: 2470
Lokalizacja: Warszawa
To nie są "działania". Pierwszy przykład t6o nierówność.

\frac{2x+1}{4} - x \ge \frac{1-x}{2}

Podam pomocną dłoń:

Pomnóż obie strony tej nierówności przez 4 (nierówności można mnożyć bezkarnie przez liczbę większą od zera. Jeśli się mnoży przez liczbę mniejszą od zera, to trzeba zmienić znak nierówności na przeciwny.).

Dostajemy nierówność:

2x+1 \ge 2\cdot (1-x)

Wymnóż prawą stronę, przenieś niewiadomą x na lewą stronę, a wszystko inne - na prawą.

:)

Drugi przykład to układ równań:

\begin{cases} 5(x-3y)=7(3y-x) \\  -3(+4)+9y=0 \end{cases} \ \text {rozumiem przy tym, że} \ -3(+4) = -3\cdot(+4)

Zauważ, że drugie równanie zawiera tylko zmienną y, więc jej wartość wyliczysz bez problemu. Wstaw ją później do pierwszego równania i wylicz zmienną x :)
Góra
Mężczyzna
PostNapisane: 12 cze 2019, o 10:22 
Użytkownik

Posty: 7
Lokalizacja: Kraków
Mam czas do piątku, więc zgodnie z tym co napisał Dilectus wyszło mi tak:
4x1
A drugiego nie rozumiem kompletnie.
Góra
Mężczyzna
PostNapisane: 12 cze 2019, o 14:00 
Użytkownik

Posty: 6191
Lokalizacja: Staszów
\frac{2x+1}{4} - x \ge \frac{1-x}{2}
\frac{2}{4}x +  \frac{1}{4} - x  \ge  \frac{1}{2} -  \frac{1}{2}x

\frac{1}{2} x -x +  \frac{1}{2} x  \ge   \frac{1}{2}  -  \frac{1}{4}
Góra
Mężczyzna
PostNapisane: 12 cze 2019, o 15:50 
Użytkownik

Posty: 2470
Lokalizacja: Warszawa
papcio5000 napisał(a):
A drugiego nie rozumiem kompletnie.


\begin{cases} 5(x-3y)=7(3y-x) \\ -3(+4)+9y=0 \end{cases} \ \text {rozumiem przy tym, że} \ -3(+4) = -3\cdot(+4)

-3\cdot 4+9y=0

9y=12 \ \Rightarrow \ y= \frac{4}{3}

Wstaw ten ygrek do pierwszego równana, ale najpierw wykonaj działania i rozdziel zmienne w pierwszym równaniu:

5(x-3y)=7(3y-x)

5x-15y=21y-7x

12x=36y

x=3y

i teraz wstaw ten wyliczony ygrek. :)
Góra
Mężczyzna
PostNapisane: 12 cze 2019, o 16:25 
Użytkownik

Posty: 7
Lokalizacja: Kraków
kruszewski to jest już gotowe rozwiązanie czy muszę to wyliczyć? Bo muszę to napisać na kartce i oddać nauczycielowi do piątku.

Dilectus nie wiem jak wykonać te działania i gdzie wstawić ten ygrek z matematyki potrafię tylko dodawać, odejmować i mnożyć.
Góra
Mężczyzna
PostNapisane: 12 cze 2019, o 18:03 
Użytkownik

Posty: 2470
Lokalizacja: Warszawa
papcio5000 napisał(a):
Dilectus nie wiem jak wykonać te działania i gdzie wstawić ten ygrek z matematyki potrafię tylko dodawać, odejmować i mnożyć.

papcio5000, obawiam się, że zupełnie nie kumasz matmy, nawet na poziomie szkoły podstawowej. A jednak obawiasz się, że nie zdasz z matematyki. Jak chcesz zdać, skoro nie zadajesz sobie trudu poznania matematyki? Czy kiedykolwiek w życiu czytałeś podręcznik matematyki?

Wiem, że masz nóż na gardle, więc - wbrew sobie - doprowadzę to zadanie do końca. Najpierw zacytuję samego siebie:


Cytuj:
9y=12 \ \Rightarrow \ \magenta y= \frac{4}{3}
Wstaw ten ygrek do pierwszego równana, ale najpierw wykonaj działania i rozdziel zmienne w pierwszym równaniu:

5(x-3y)=7(3y-x)

5x-15y=21y-7x

12x=36y

x=3y

i teraz wstaw ten wyliczony ygrek.


x=3y=3\cdot  \frac{4}{3}= ..... Dalej oblicz sam. :)
Góra
Mężczyzna
PostNapisane: 12 cze 2019, o 18:38 
Użytkownik

Posty: 6191
Lokalizacja: Staszów
\frac{1}{2} x -x + \frac{1}{2} x \ge \frac{1}{2} - \frac{1}{4}

Nie, to nie jest rozwiązanie.
Rozwiązaniem byłaby odpowiedź np taka: x  \ge (i \ tu \ liczba)
Ale wykanaj sumowanie x-ów po lewej i ułamków po prawej stronie nierówności. Zauważ fałszywość tej relacj.

Czy poprawnie przepisałeś tę nierówność do pierwszego posta?
Góra
Mężczyzna
PostNapisane: 13 cze 2019, o 09:38 
Użytkownik

Posty: 7
Lokalizacja: Kraków
Dilectus masz rację, kompletnie nie rozumiem matematyki u nas w klasie dużo osób ma z nią problemy jedynie dziewczyny są dobre. Podręcznika nie czytałem ale chodzę na zajęcia dodatkowe z których i tak nic nie rozumiem, ze wszystkiego mam dobre oceny tylko ta matematyka jest dla mnie ciężka. Idąc twoim wzorem to wyszło mi tak:
x=3y=\frac{12}{3}={15y}{3x}

kruszewski tak poprawnie przepisałem. Wyszło mi:
x\ge\frac{2}{2x}
Góra
Mężczyzna
PostNapisane: 13 cze 2019, o 11:26 
Użytkownik

Posty: 6191
Lokalizacja: Staszów
Zauważ, że \frac{1}{2} liczby zaszyfrowanej znakiem x to jest jej połowa. Dwie połowy to jest całość. Dadając pół iksa do pół iksa otrzymujesz jeden (cały) iks a to piszemy tak:

\frac{1}{2} x + \frac{1}{2} x = 2 \cdot  \frac{1}{2}x =  \frac{2 \cdot 1}{2} x =   \frac{2x}{2}= x

Wiem na czym polega Twój kłopot. Musisz powiedzieć nauczycielowi że nie rozumiesz działań na ułamkach, i przenoszenia wyrazów z jednej strony znaku równości na drugą stronę.
Podpowiem Ci tu takim przykładem:
mamy równanie, czyli napis rozdzielony znakiem rówości, który ma lewą i prawą stronę napisanych działań matemtycznych, które po wykonaniu działań po lewej i prawej stronie tego znaku = musza dać zawsze takie same wartości liczbowe, takie same liczby.
Niech ta równość będzie taka:

5x - 5 = x  +20
żeby odpowiedzieć na pytanie jaka liczba jest zaszyfrowana pod znakiem x trzeba policzyć ilość tych iksów w tym równaniu a później znaną liczbę zapisaną cyframi podzielić przez ilość tych iksów.
Robimy to tak, że wyrazy co mają w sobie iksy ( tu są to 5x i 1x, bo x= 1x) zbieramy po jednej stronie znaku równości, a wyrazy bez iksów, czyli wolne, bo wolne od niewiadomego jeszcze iksa, po drugiej stronie. Jak to robimy?
Chcemy pozbyć się x na prawej stronie równości. Możemy to zrobić przez dodanie to tej strony równości "przeciwnego" x , czyli "minus iks". Ale wtedy naruszymy równość. Żeby jej nie naruszyć należy do lewej strony od znaku = dodać taką samą liczbę jaką dodaliśmy do prawej strony, czyli tę "przeciwną" iksowi, czyli dodać "minus iks" Otrzymamy wówczas takie równanie:

5x -5 +(-x) = x +(-x) +20; Zauważ, że dodać minus iks jest tym samy co odjęciem iks, to napiszmy to:
5x -5 -x = x - x + 20; Zauważ, że: 5x - x = 4x; x -x =0, mamy teraz takie równanie:
5x -5 -x = 20; zauważasz teraz powód dla którego przenosząc wyraz z jednej strony zanaku równości na drugą należy zmienić jego znak na przeciwny?
4x -5 +5 = 20 +5
4x = 25

a jeden iks jest równy czterokrotnie mniej niż 25,

zatem podzielmy obie strony przez cztery

\frac{4x}{4} =  \frac{25}{4}

a wtedy

x =  \frac{25}{4}

Zatrybiłeś tę metedę?
Góra
Mężczyzna
PostNapisane: 13 cze 2019, o 12:01 
Użytkownik

Posty: 2470
Lokalizacja: Warszawa
papcio5000 napisał(a):
Idąc twoim wzorem to wyszło mi tak:
x=3y=\frac{12}{3}={15y}{3x}


Coś ty tu napisał? Nie wierzę, że nie potrafisz policzyć, ile to jest x=3\cdot \frac{4}{3}

papcio5000 napisał(a):
Podręcznika nie czytałem ale chodzę na zajęcia dodatkowe z których i tak nic nie rozumiem


Dlaczego nie czytałeś podręcznika? Jak chcesz się nauczyć tej matmy, skoro nie chcesz wiedzieć, co jest w podręczniku?
Po co chodzisz na dodatkowe zajęcia z matematyki, jeśli nie chcesz jej znać? Przychodzisz na te zajęcia, siadasz przed korepetytorem i co się dzieje? Czy pytasz go o to, czego nie rozumiesz i notujesz jego wyjaśnienia, czy siadasz i myślisz "mów pan, co pan chcesz - i tak się nie nauczę"?
Zacznij czytać podręcznik ze zrozumieniem, tj. przeczytaj fragment, zamknij książkę i opowiedz to, co przeczytałeś. Musisz nauczyć się czytania ze zrozumieniem. To żmudna droga, ale musisz ją przebyć, jeśli chcesz wiedzieć coraz więcej.

:)
Góra
Mężczyzna
PostNapisane: 13 cze 2019, o 16:51 
Użytkownik

Posty: 7
Lokalizacja: Kraków
kruszewski doceniam że mi to tak tłumaczysz ale musiałbym się uczyć z jakimś korepetytorem żeby to zrozumieć.

Dilectus czy to będzie x=\frac{12}{3}
Myślałem że chodzi o jakiś podręcznik matematyczny a w moim podręczniku są same zadania nie ma żadnych objaśnień. Chodzę na zajęcia bo nie chcę nie zdać, zajęcia dodatkowe mamy tylko raz w tygodniu to nie jest korepetytor i on tam nie tłumaczy tylko daje zadania i w ogóle jest surowy.

Powoli wpadam w panikę, nie wiem co robić jutro do piątku muszę to oddać nie wiem czy będę mógł później, chyba nie zdam i będę musiał płacić za korepetycje i rok w plecy, muszę się bardziej przyłożyć.
Góra
Mężczyzna
PostNapisane: 13 cze 2019, o 19:54 
Użytkownik

Posty: 68
Lokalizacja: Polska
papcio5000, napisanie Ci tego jest niedźwiedzią przysługą, dlatego tak się wzbraniamy, żeby to zrobić. Masz to na jutro, także zlituję się nad Tobą i Ci to napiszę, ale dla własnego dobra - ogarnij algebrę, mogę Ci pomóc, zdam swoje egzaminy, będę wolniejszy trochę, to będę mógł pomóc.

Rozwiązanie
\frac{2x+1}{4} - x \ge \frac{1-x}{2} | \cdot 4 \\ \\
2x+1 - 4x \ge 2-2x \\ \\
-2x+1 \ge 2-2x \\ \\
1 \ge 2

Sprzeczność. Wniosek z tego taki, że nie istnieją takie wartości x, dla których ta nierówność jest spełniona.

Teraz układ równań:
\begin{cases} 5(x-3y)=7(3y-x) \\ -3(+4)+9y=0 \end{cases} \\ \\

\begin{cases} 5(x-3y)=7(3y-x) \\ -12+9y=0 \end{cases} \\ \\

\begin{cases} 5(x-3y)=7(3y-x) \\ 9y=12 \end{cases} \\ \\

\begin{cases} 5(x-3y)=7(3y-x) \\ y=\frac{4}{3} \end{cases} \\ \\ \mbox{teraz podstawiam wartość y z drugiego równania pod y z pierwszego równania} \\ \\

\begin{cases} 5(x-3\cdot \frac{4}{3})=7(3 \cdot \frac{4}{3}-x) \\  y=\frac{4}{3} \end{cases} \\ \\

\begin{cases} 5x-20=28-7x \\  y=\frac{4}{3} \end{cases} \\ \\

\begin{cases} 12x= 48 \\  y=\frac{4}{3} \end{cases} \\ \\

\begin{cases} x= 4 \\  y=1\frac{1}{3} \end{cases}
Góra
Mężczyzna
PostNapisane: 13 cze 2019, o 20:30 
Użytkownik

Posty: 7
Lokalizacja: Kraków
Bardzo wam dziękuję za wszystkie posty i rozwiązanie tych działań. Wujek mi mówił że mój błąd z matematyką jest taki że od początku podstawówki nie słuchałem tego co pani mówi i teraz wynik tego jest taki że mam takie trudności, mój błąd, czasu nie cofnę ale od września postaram się bardziej. Nie chcę być taki słaby z matematyki. Jeszcze raz wam bardzo dziękuję.
Góra
Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 18 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona


 Zobacz podobne tematy
 Tytuł tematu   Autor   Odpowiedzi 
 Jak to rozwiazać?  Karola  3
 jak to rozwiązać? - zadanie 8  stachoo0  5
 jak to rozwiązać?  kapka1a  1
 JAK TO ROZWIĄZAC?  pylek  6
 Jak to rozwiazac? - zadanie 10  ripp3r  8
 
Atom [Regulamin Forum] [Instrukcja LaTeX-a] [Poradnik] [F.A.Q.] [Reklama] [Kontakt]
Copyright (C) Karpatka.pl