szukanie zaawansowane
 [ Posty: 4 ] 
Autor Wiadomość
Mężczyzna Online
PostNapisane: 14 maja 2019, o 20:46 
Użytkownik

Posty: 661
Tak się zastanawiam od pewnego czasu jak to się dzieje, że w nauczaniu szkolnym statystyka jest tak bardzo zmarginalizowana. Przecież matematyki uczymy się przez 12 lat swojej edukacji jedni mniej drudzy więcej. Jednak i tak jest to sumarycznie dość znaczna liczba godzin. No i na przykład jest czas aby miesiącami tłuc równania kwadratowe, a na wcześniejszym etapie tygodniami uczyć działań na ułamkach. Ale jak przypomnę sobie swoje wcześniejsze szkoły to lekcje statystyki mógłbym policzyć na palcach jednej ręki. Właściwie sprowadzały się one do używania wzorów na średnią ważoną czy tam wariancję.
Otóż dziwię się temu, bo przecież jest sporo ciekawych i potrzebnych w życiu zagadnień, które właściwie nie wymagają aparatu matematycznego. Wiedza o tym jak działają dowody anegdotyczne albo paradoks Simpsona czy też o tym, że korelacja nie musi oznaczać związku przyczynowo-skutkowego wydaje się być dużo przydatniejsza od większości zagadnień licealnych. Jednak o tych tematach w ogóle się nie mówi.

Co na ten temat sądzicie?
Uniwersytet Wrocławski Instytut Matematyczny - rekrutacja 2019
Góra
Mężczyzna Offline
PostNapisane: 14 maja 2019, o 22:32 
Gość Specjalny
Avatar użytkownika

Posty: 18593
Lokalizacja: Cieszyn
Sądzę, że szkoła nie jest miejscem zdobywania wiedzy. Wyobraź sobie dwa naczynia połączone. Do czego dąży poziom wody? Do średniego poziomu. Tak jest też w szkole. A w szkole współczesnej równa się raczej w dół jak do średniej, nie mówiąc już o górze. Jeśli ktoś nie jest w stanie dodać dwa do dwóch, to trudno mówić o dodawaniu ułamków czy obliczaniu logarytmów. I takiemu zadaniu szkoła musi sprostać. Nie dziw się więc, że brak ambitniejszych tematów. Powiem więcej. Dziewczyny, którym kiedyś pomagałem pisać prace magisterskie z matematyki, miały umiejętności matematyczne słabsze niż przeciętny uczeń. A teraz są szanowanymi nauczycielkami. Więc jak masz utrzymywać wysoki poziom, skoro wielu "nauczycieli" nie jest zainteresowanych poszerzaniem swojej wiedzy?

W pełni się zgadzam, że statystyka jest niezmiernie ważna i potrzebna. Ale w obecnych realiach to chyba temat na kółko matematyczne.

Zapraszam na mój blog, gdzie znajduje się skrypt z podstaw statystyki opisowej (link w podpisie).
Góra
Mężczyzna Offline
PostNapisane: 15 maja 2019, o 11:47 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Posty: 415
https://sydney.edu.au/stuserv/documents ... 010web.pdf
fajny skrypt z uniwersytetu w Sydney. W necie masz pełno fajnych poradników na ten temat, zwłaszcza, że dziedzina dosyć gorąca.
Góra
Mężczyzna Online
PostNapisane: 15 maja 2019, o 12:32 
Użytkownik

Posty: 661
szw1710 napisał(a):
Nie dziw się więc, że brak ambitniejszych tematów. Powiem więcej. Dziewczyny, którym kiedyś pomagałem pisać prace magisterskie z matematyki, miały umiejętności matematyczne słabsze niż przeciętny uczeń. A teraz są szanowanymi nauczycielkami. Więc jak masz utrzymywać wysoki poziom, skoro wielu "nauczycieli" nie jest zainteresowanych poszerzaniem swojej wiedzy?

Smutne to bardzo co pan opisuje.Przyznam, że miałem jakąś tam świadomość takiego problemu, ale nie sądziłem, że to aż tak.

VirtualUser napisał(a):
https://sydney.edu.au/stuserv/documents/maths_learning_centre/descstats2010web.pdf
fajny skrypt z uniwersytetu w Sydney. W necie masz pełno fajnych poradników na ten temat, zwłaszcza, że dziedzina dosyć gorąca.

O wydaje się przystępna rzecz tak na początek, na pewno spojrzę.
Góra
Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 4 ] 


 Zobacz podobne tematy
 Tytuł tematu   Autor   Odpowiedzi 
 Dlaczego do liczb powyżej 9 dopisujemy 0 .  GROMacs  3
 Logarytm naturalny - dlaczego?  memex  8
 Stary program nauczania w szkole średniej (liceum 4-letnie)  Psajdi  2
 Użycie zbioru pustego w szkole  Jan Kraszewski  12
 Ogromne problemy z matematyką! Dlaczego i co poradzić?  mateusz2212  5
 
Atom [Regulamin Forum] [Instrukcja LaTeX-a] [Poradnik] [F.A.Q.] [Reklama] [Kontakt]
Copyright (C) Karpatka.pl